Accedia: създаваме за световни корпорации продукти и процеси, които досега не са съществували

Accedia е изцяло българска компания за професионални IТ услуги, специализираща в софтуерни иновации. От основаването си преди 6 години тя ежегодно отчита ръст между 70 и 100% и редовно получава национални и световни награди не само за бизнес постиженията си, но и признания като работодател. В момента екипът й наброява над 150 човека, а клиентската й база се простира върху всички континенти и включва водещи финансови институции и банки, Fortune 100 IT корпорации, мултинационални телекоми, големи логистични и комунални компании. Малко преди края на миналата година Accedia се нанесоха в нов офис, за да посрещнат нуждите на растежа, който планират в следващите години. За тенденциите в сектора и впечатляващите им резултати, разговаряме с един от четиримата й основатели – Димитър Димитров, който отговаря за стратегическото развитие на компанията в бизнес план, както и за утвърждаването й като предпочитан работодател.

Наскоро отпразнувахте шести рожден ден и шеста поредна година, която затваряте с  впечатляващи ръстове от между 70% и 100%. Това ли е целта и за бъдещето? Ще продължавате ли без външен инвеститор?

До момента ръстът е бил органичен и вярваме, че това е по-устойчивият във времето вариант. От друга страна, да увеличим екип от 4 на 8 човека, от 50 на 100 и от 150 (колкото сме в момента) до 300, са три много различни неща. Засега със сигурност продължаваме без външни инвестиции. Което не означава, че ако след време зациклим, няма да потърсим такива. Гледаме в бъдещето с амбиция, но и доста трезво и прагматично планираме. Годишните цели, които си поставяме винаги са смели и леко невъзможни. За да ги направим възможни. Това е духът в компанията и сега, в редките случаи, когато се опитваме да сме реалисти, екипът казва: “Само това ли е?” – всички сме научени да мислим мащабно и да се целим високо. Конкретните ни планове са да запазим темповете на ръст, да  разрастваме както екипа , така и клиентите си в различни географски ширини, да добавяме към технологичната си експертиза, да стартираме нови и нови инициативи, така че хората ни да се чувстват все по-мотивирани.

В коя област сте позиционирани като доставчик на услуги?

Географски, работим почти изцяло извън България. Голяма част от бизнеса ни е в Северна Америка, където имаме офиси в Пало Алто и Бостън. Имаме клиенти също в Близкия и Далечния Изток, както и в Западна Европа. Навсякъде. Правим доста различни неща за клиентите си, но фокусът ни са иновациите. Добри сме в това да помагаме на големи организации да променят бизнеса си, да разработват нови продукти, които до този момент не са съществували. Обикновено повечето големи компании, които започват да иновират, създават вътрешни звена, които работят като стартъпи вътре във фирмата. Целта им е да експериментират, да разчупят корпоративната среда с алтернативни подходи. И ние работим точно с тях, защото те нямат нужда от огромния капацитет от хора, а от малки екипи, които за кратко време успяват да създадат нещо изцяло ново. Нещо, което има голямо влияние върху цялата компания и впоследствие се внедрява, и променя цялата организация.

Целият свят в момента е обърнал лице към технологиите и иновациите. Какви са прогнозите ви за развитието на аутсорсинг сектора в тази област?

Наистина днес е много рисково компаниите да не използват технологиите, за да се развиват. От друга страна, ако решат да са в крак с времето, те имат избора или сами да се превърнат в технологична компания, или да изберат правилния партньор за необходимата иновация. Аз се радвам, че България, като дестинация за аутсорсинг отдавна не печели клиенти и инвестиции с ниски цени, а с таланти и много голяма добавена стойност. Затова вярвам, че секторът ще продължи да расте и търсенето ще продължи да изпреварва предлагането.

А какво се промени от гледна точка на професионалистите в технологичния сектор в страната?

Отдавна повечето хора в сектора не си търсят просто работа от 9 до 5, а са фокусирани върху това да подобряват уменията си. Ние самите като компания, често срещаме предизвикателства, поради факта, че растем бързо и поради самата специфика на бизнеса и клиентите ни. Работим с най-новите технологии – много често нещата, които правим, ги няма като установена практика или продукт, които да можеш да видиш как работят реално. Затова, всички трябва да искат постоянно да се учат. Това понякога ни затруднява да привличаме хора. Например, в една продуктова технологична компания  служителите могат да работят по даден проект с години и нещата да не се променят драстично, докато при нас няколко пъти в годината се учат нови технологии, работи се с нови клиенти, в нов екип.  Това е съществено предизвикателство, с което не всеки може да се справи. Ние отсяваме хората, които са не само технически компетентни, но и са отворени към този тип динамика…

Как разбирате кои са правилните хора и ги запазвате в екипа? Конкуренцията за такива кадри е безмилостна на пазара…

На първо място, този процес е двустранен – още от самото начало търсим bright хора. Това са хора, които са интелигентни, бързо навлизат в нови технологии, постоянно се развиват. Имат и добри меки умения, не се страхуват от промяната, наистина са широко скроени.

HR практиките в нашия сектор също са напълно насочени към служителите. Ние се грижим за комфорта им – новият ни офис е с топ локация, имаме най-напредналите технологично столове и бюра, предоставяме пълен медицински пакети, масажи, подкрепяме фирмените отбори в спортни състезания, богата селекция от безплатни храни и напитки, имаме феноменален бар с панорамна гледка, бариста и всякакви други социални придобивки – всичко, от което имат нужда.

Правим и още една крачка напред – преди няколко години стартирахме Innovation Development Center -нещо като вътрешен хакатон, но по-продължителен и в подобен на риалити формат. В началото на сезона всеки в компанията може да кандидатства с идея за разработване на продукт или работа с нова технология. Всички идеи се представят, най-добрите от тях се избират чрез гласуване и следва най-съществената стъпка – осъществяването. В неговия процес екипите използват ресурсите на компанията и се учат на редица предприемачески умения – да сформират свои собствен екип, да преодоляват бизнес предизвикателства, да презентират идеите си. Представят прогреса си в отделните етапи и най-добрите получават награди. Ако разработят продукт, който може да се монетизира, те притежават 70% от него, а компанията – 30%. Но това далеч не е основната цел на формата. По този начин ние развиваме технологичната си експертиза и уменията за екипна работа със страст и целенасоченост.

Гледайки началото на компанията и сегашното й развитие, кой според вас е най-ключовият фактор за успех?

Със сигурност е микс от фактори. Екипът е на първо място – вярваме, че сме открили и развили невероятни професионалисти, изключително следващо ниво на мениджмънт, на което можем да се доверим на 100%. Фактор е и визията, с която основахме компанията – никога не сме имали момент, в който сме се съмнявали, че ще успеем. Важна е и комбинацията от гъвкавост и постоянство: да имаш някаква линия на поведение, но да си достатъчно адаптивен.

Written by 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *