В Европейския съюз 90% от работните места днес изискват цифрови умения, заяви еврокомисарят по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наврачич, цитиран от БТА.
Цифровизацията променя света и създава много възможности, но всички трябва да бъдат включени в този процес, добави той на среща, организирана от българското председателство на Съвета на ЕС и посветена на новите умения в икономическата дейност. Участниците в срещата обсъждат възможностите учебните програми в ЕС да бъдат съобразени с изискванията на днешния ден.
Образованието е основно право, а достъпът на всички до качествено обучение ще укрепи обществото ни, ще помогне за растеж на икономиката и за повишаване на конкурентоспособността, добави еврокомисарят. По неговите думи в днешно време е необходимо всеки да има критично мислене, за да различава например фалшивите новини. Без грамотно население обновлението е невъзможно, допълни Наврачич.
Заместник-министърът на образованието Деница Сачева отбеляза, че технологиите са основна част от европейското общество. “Имаме нужда от цифрови способности не само в областта на образованието. Учителите трябва да бъдат творци с цифрови умения. Необходимо е отрано в учебните програми да залегнат въпросите за киберсигурността и медийната грамотност. Децата трябва да бъдат учени да уважават вижданията на другите, да разграничават вярата от познанието, убежденията от фактите”, добави зам.-министърът. По нейните думи ценностите трябва да бъдат в основата на цифровите умения. Сачева каза, че занапред езиците ще бъдат прозорец, а програмирането – врата към света.
Евродепутатът Ева Майдел (ГЕРБ/ЕНП) изрази удовлетворение, че тези въпроси вече се поставят на равнището на ЕС, след като преди четири години е преобладавало схващането, че това са национални теми.
Тя посочи, че все още 44 на сто от европейците нямат цифрови умения. По думите й не трябва да има “цифрови малцинства” – групи без технологична грамотност – защото иначе европейските демокрации ще пострадат. Майдел коментира, че засега училищата не са готови за промените, които настъпват в обществото. Тя добави, че днес 65 на сто от европейските учители не са уверени в преподаването на цифрови умения.