Какво ще си помислите, ако видите по улицата млади хора да вървят, вперили поглед в своите смартфони? Вероятно първата ви мисъл ще е: “чатят си …”. И вероятно ще сбъркате, защото е много възомжно точно в този момент те да … ловят покемони.
Точно така, правилно прочетохте. Става въпрос за новата мобилна игра Pokemon Go, която само за седмица стана абсолютна мания в световен мащаб и за броени дни добави 7.5 млрд. щ. долара към капитализацията на японската гейм компания Nintendo. Заглавието вече е достъпно във версии за Android и iOS.
Истината е, че мобилни игри и преди са постигали голям успех. Достатъчно е да споменем популярния франчайз Angry Birds на финландската Rovio. Различното в случая обаче е, че Pokemon Go е нов тип игра, базирана на местоположението на потребителите или т.нар. location based. Т.е. – играта се играе през телефона, но се “случва” в реалния свят – на улиците и в парковете около нас.
До сега е имало само един по-мащабен проект за такава игра – Ingress на Google и той макар и да има своите почитатели, не успя да се превърне в хит сред масовата публика. Въпреки че в Ingress имаме заплетен фантастичен сюжет, с интересна история, фракции, енергийни портали и какво ли още не. Докато в Pokemon Go потребителите просто обикалят улиците, за да хващат виртуални покемони. Двете игри дори са базирани на един енджин, разработен от компанията Niantic.
Така че това, което не беше в състояние да постигне дори гигант като Google, изглежда е на път да го направи Nintendo, стъпвайки на един популярен франчайз с милиони фенове по света. Залогът тук е не просто кой ще държи най-голям дял в един нов игрови сегмент, а кога един огромен нов технологичен сектор най-после ще получи по-широка популярност.
Става въпрос за т.нар. augmented reality (разширена реалност или добавена реалност), който от години е сочен за следващото “голямо нещо” в мобилния бранш, но така и не навлиза масово в живота ни. По същество той обединява различни технологии за включване на виртуално съдържание или информация към реалните обекти, гледани през екрана на компютър или смартфон. А именно това представляват Pokemon Go и Ingress. Или с други думи малките покемони могат да дадат нужния тласък за развитието на цял нов сектор, който има потенциала да промени редица икономически и обществени сфери – образованието, медиите, маркетинга, продажбите, строителството и архитектурата, и много други.