post

За първи път учени отгледаха растения от Земята в лунна почва, донесена по време на мисиите Аполо в периода 1969-1972 година. Това е важна стъпка към възможността за дългосрочен престой на Луната.

Експериментът се случва в лабораторията на Университета във Флорида. Там учените наблюдавават как в лунен реголит поникват семена от кресон (Arabidopsis thaliana). Постижението дава надежда, че растения от Земята могат да бъдат в помощ на човешкия вид и на други светове.

За сравнение, лунният реголит не съдържа органичен материал. По това почвата от естествения спътник на Земята се различава от земната почва. В рамките на експеримента засадените в лунната пръст растения са реагирали като онези видове, отглеждани във враждебна среда, като например почва с твърде много сол или тежки метали.

Те са растяли по-бавно, с по-слаби корени, по-малки листа, както и с наситено червеникавочерно оцветяване, нетипично за иначе нормалния им растеж. За изследователите обаче фактът, че растенията изобщо растат, е забележителен.

“Това проучване е от съществено значение за дългосрочните изследователски цели на NASA, тъй като трябва да използваме ресурси, открити на Луната и на Марс, за да разработваме хранителни източници за бъдещите астронавти, които живеят и работят в дълбокия Космос” – посочва директорът на щатската космическа агенция Бил Нелсън.

Едно от предизвикателствата за учените е, че не разполагат с много лунна почва, с която да експериментират. За тригодишния период от 1969 г. астронавтите на Американската космическа агенция са донесли 382 кг. лунни камъни, пясък, прах и други материали от лунната повърхност. Екипът от учени от Университета на Флорда е получил само по 1 гр. лунна почва на растение за експеримента от събраните проби, които се съхраняват от десетилетия.

NASA планира да изпрати хора на Луната за първи път от 1972 г. с мисия, която е насрочена за 2025 година. Земните растения биха могли да помогнат на хората да установят бази там и на Марс.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *