Специалисти се застъпват за ориентиран към човека подход към AI в образованието

British Council представя доклад с предложение, в който се очертават десет принципа за по-отговорно, справедливо и приобщаващо прилагане на тези технологии в преподаването, изучаването и оценяването на английски език

 

British Council представи своите препоръки за по-отговорно, по-справедливо и приобщаващо прилагане на изкуствения интелект (AI) в образованието – по-специално в изучаването, преподаването и оценяването на английски език. Докладът ‘Human-centred AI: Lessons for English Learning and Assessment’ разглежда необходимостта от по-насочен към човека подход при подбора и прилагането на технологиите с изкуствен интелект. Този подход се основава на научни изследвания и образователни цели, като в основата му са нуждите на учащите се и по-голямото приобщаване.

Ролята на учителите, сътрудничеството между специалисти от различни области и грамотността по отношение на AI на всички заинтересовани страни в образователната система са от основно значение за прилагането на AI по начини, които обогатяват и правят по-гъвкав опита в обучението и оценяването. Осигуряването на достъп до тези нови технологии, за да се демократизира употребата им, и използването на пълния им потенциал за персонализиране на опита на учащите се с различни образователни потребности също са ключови области, които British Council проучва в своята работа.

Относно значението на възприемането на по-човешка, професионална и рационална перспектива към AI в образованието д-р Мариано Феличе (Mariano Felice), автор на доклада и старши изследовател и специалист по данни за оценка на езика и изучаване на английски език в British Council, заявява: „Не можем да оставим ключови решения, като тези за образованието, в ръцете на машина, тъй като трябва да се решат някои регулаторни и правни въпроси. Също така не можем да разделяме морала и етиката от сферата на образованието. Технологиите трябва да се използват като инструмент, който да ни помага, но специалистите винаги трябва да наблюдават използването им, за да предотвратят и коригират всякакви отклонения.“

Десет принципа за ориентиран към човека подход към изучаването и оценяването на английски език

  1. Приемане на възможностите. AI е трансформираща технология. В контекста на преподаването, изучаването и оценяването на езици AI може да разшири границите на възможното до момента, като даде възможност за нови подходи, които могат да направят цялото обучение по-ангажиращо, персонализирано и ефективно. За организациите, които не успяват да вървят в крак с времето и да използват този потенциал, ще бъде все по-трудно да останат актуални.
  2. Запазване на фокуса върху целта. Като основни участници в сферата на преподаването, изучаването и оценяването на езици трябва да се противопоставим на идеята да използваме технологии без ясна цел или стратегия. Интегрирането на AI в практиките на преподаване и оценяване може да бъде от голяма полза, но само когато е изградено на базата на научни изследвания и целите на обучението са приоритизирани.
  3. Екосистемата е от ключово значение. Необходимо е да сме наясно, че учебната програма, преподаването и оценяването трябва да работят заедно в една цялостна система за обучение. За да се гарантира, че технологията се превръща в улеснение, а не в пречка, тя трябва да се интегрира безпроблемно в цялата образователна екосистема. Тя, както и всички системи, функционира в контекста на използване, определен от ключовите заинтересовани страни, като учащият се е признат за най-важен.
  4. Грамотност по отношение на AI за всеки. От съществено значение е всички заинтересовани страни да усвоят основните понятия в областта на AI, да научат как работи той и как се използва в продуктите и услугите за преподаване, учене и оценяване. Нивото на грамотност, изисквано от различните заинтересовани страни, ще зависи от това какво трябва да знаят, за да вземат информирани решения в своята роля в системата за обучение, и следва да им даде възможност да оценяват критично инструментите преди тяхното приемане.
  5. Човекът преди технологията. Подходът на British Council към AI е ориентиран към човека, като дава приоритет на потребностите и благосъстоянието на учащите се преди всичко останало. Всички технологии, включително AI, следва да се прилагат в системата за учене и оценяване само ако може да се докаже, че подобряват опита и резултатите за учащия или изпитващия.
  6. Преподавателите са от съществено значение. Интелигентните възможности на генеративния AI и по-точно на големите езикови модели, като ChatGPT, не могат да изместят набора от знания и опит, които преподавателите и езиковедите са изграждали в продължение на векове. Чрез възприемане на балансиран подход, при който съчетаваме най-доброто от AI с човешкия опит и знания, можем да сме сигурни, че предоставяме модерни и ефективни решения, които подобряват образователното изживяване на всички заинтересовани страни.
  7. Сътрудничество със специалисти. В епохата на постоянни технологични промени за хората, които не са специалисти, е предизвикателство да бъдат в крак с най-новите разработки. British Council признава значението на различните дисциплини за формирането на бъдещето на образованието и активно насърчава взаимодействието със специалисти във и извън нашата област на компетентност.
  8. Ангажиране с етични стандарти. Етичните съображения трябва да бъдат приоритет за доставчиците и потребителите на системи с AI, тъй като те ни насърчават да използваме технологиите по начин, който е справедлив, безопасен и приобщаващ. Подходът на British Council „етика при създаването“ има за цел да идентифицира и да се справи с потенциалните етични проблеми от ранните етапи на разработката.
  9. Гаранция, че решенията са наистина достъпни. Образователните системи трябва да гарантират, че приложенията с AI са налични на устройства и във форми, които са широкодостъпни. Разработването и прилагането на AI не трябва да се предопределя само от използването му от тези, които вече заемат привилегировани позиции в обществото, а трябва да бъде създадено така, че да ангажира активно учащите, независимо от техния произход.
  10. Приобщаване и приемане на многообразието. От съществено значение е моделите на AI да се създават, като се използват балансирани и разнообразни набори от данни, за да се гарантира, че различните групи са представени без пристрастия или дискриминация. Трябва също така да гарантираме, че AI се използва за увеличаване на възможностите за пълното многообразие на международните учащи, особено за тези с когнитивни и физически увреждания. AI има капацитета да подпомага учащите, като персонализира процеса на учене и оценяване според техните нужди.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *