ARC Academy подготвя следващото поколение дигитални артисти, съчетавайки креативност и технологии
Близо ¾ от родителите са на мнение, че изкуственият интелект има място в образователния процес, а процентът при учителите достига 81%. Данните са от количествено изследване на ARC Academy, водеща образователна институция за креативни индустрии в България, съвместно с Blue Point. То се проведе през месец април 2025 на територията на България сред ученици, родители и учители, за да се изследват нагласите към изкуствения интелект (AI) и ролята му в образованието и бъдещите професии. Близо 70% от двете групите – на родителите и на учителите – посочват, че използването на изкуствен интелект в училищното образование ще подобри учебния процес. Проучването доказва, че изкуственият интелект не само променя начина, по който се учи, но и създава нови възможности за креативност и професионално развитие.
Родителите инвестират в бъдещето на децата си чрез креативно образование
Родителите подкрепят новите технологии, когато са в полза за развитието на децата им. Над 80% заявяват, че биха инвестирали в обучение с творческа насоченост, интегриращо изкуствен интелект. Това е ясна индикация, че семействата вярват в силата на креативността, особено когато тя е подкрепена от технологични инструменти и адаптивна среда за учене.
„В ARC Academy вярваме, че творчеството е в основата на всяка иновация. През последните години се установихме като образователна институция, която подготвя младите таланти за успешна реализация в креативните индустрии. Нашите студенти не само усвояват технически умения, но и развиват креативно мислене, което е ключово за тяхното бъдеще. До момента над 80% от успешно завършилите в ARC започват своята кариера в гейм и креативните индустрии. ”, коментира Милин Джалалиев, съосновател, ARC Academy.
Почти ¾ от родителите и учителите вярват, че творческите професии ще се трансформират, за да работят в синергия с изкуствения интелект.
Поколение Z вижда изкуствения интелект като партньор и инструмент за творчество
Учениците припознават изкуствения интелект като инструмент за по-добро учене, като процентът достига 94%. Интересен момент се наблюдава именно при тях. Представителите на т. нар. Поколение Z (родени между 1995 и 2012) категорично се обединяват около нуждата от създаване на правила за използването му в учебния процес. Стремежът към създаването на смислени правила, които да се уважат и спазват, е една много категорична и ярка характеристика за това поколение. Като причина може да се посочи създаването на предвидима и сигурна среда, която им позволява да се съсредоточат върху своите интереси.
Поколението Z разглежда изкуствения интелект като естествен партньор в бъдещата си професионална реализация. Почти двама от всеки трима ученици вярват, че хората и изкуственият интелект ще работят съвместно в екип, като технологиите ще поемат рутинното, а хората ще се фокусират върху креативното и човешкото.
Близо 70% от младежите споделят, че изкуственият интелект ги кара да се замислят за бъдещето на професиите и как да се подготвят за тях. Повечето от тях вярват, че ако са добри в това, което правят, той няма да ги измести, а напротив – ще отвори нови възможности. Половината ученици планират реализация в сфери, свързани с творчество, дизайн, писане или визуални медии.
“Технологиите като изкуствения интелект вече играят ключова роля в творческите професии и ние активно ги интегрираме в нашите програми. Това не само подготвя нашите студенти за новите реалности, но им дава увереността, че могат да използват тези технологии като съюзници в творческия процес”, допълва Милин Джалалиев.
Уменията на бъдещето вече са в полезрението на учениците – те поставят на преден план креативността, гъвкавостта, критичното мислене и уменията за работа с нови технологии като ключови за успешна кариера през следващите 10–20 години.
Училището на бъдещето: дигитално, креативно, адаптивно
Изкуственият интелект променя работния процес и образованието, като хората все по-често прибягват до него като инструмент за по-добро изпълнение на задачи и намиране на информация. Малко над половината от родителите и учителите са на мнение, че изкуственият интелект ще промени обучението в положителна посока.
Всеки четвърти учител все още не използва AI в подготовката си, но повечето от тях планират да започнат. В същото време, над половината преподаватели вече отчитат промяна в начина си на преподаване – те адаптират съдържанието и методите си, вдъхновени от възможностите, които изкуственият интелект предоставя.
Учениците използват най-често изкуствения интелект за търсене на информация по учебните теми и за получаване на обяснения относно труден за тях материал. Родители и препорадватели се обединяват около мнението, че подходът подпомага учебния процес, но споделят безпокойство от възможността за объркване при учениците и заучаване на грешна информация. Техните основни притеснения са насочени към превръщането на ученето в пасивен процес, загубата на креативност и развиването на зависимост от технологиите. Тези опасения подчертават необходимостта от възпитание на критическо мислене и умения за самостоятелна оценка на информацията.
“В свят, в който технологиите се развиват със светкавична скорост, креативността и критичното мислене ще останат ключови умения. Те са в основата на истинската иновация и това, което ни прави уникални като хора – способността да мечтаем, да създаваме и да преоткриваме света около нас”, обяснява Милин Джалалиев.
Като ключови фактори за образователната подготовката родителите посочват обучението по дигитална и технологична грамотност от ранна възраст, критичното мислене и практическите умения, за преподавателите това са критичното мислене, практическите умения и поемането на преобладаваща менторска роля за учениците.