Легендарният създател на видеоигри и пионер във виртуалната реалност Джон Кармак, който се присъедини към Meta (Facebook) след придобиването на VR шлемовете Oculus за 2 млрд. щ. долара, сега обяви, че напуска компанията. В американски медии изтече негово критично съобщение към корпорацията, която напоследък залага много на виртуалните светове.
„Това е краят на моето десетилетие във VR“ – посочва Кармак в бележката си, която по-късно самият той публикува в социалните мрежи. В нея той похвали новия VR шлем Quest 2, наричайки го това, което е „искал да види от самото начало“. Въпреки това визионерът твърди, че това би могло “да се случи малко по-бързо и по-добре, ако бяха взети различни решения”.
Джон Кармак е съосновател на една от първите гейм компании – id Software, в която той има водеща роля за създаването на знакови видеоигри като Wolfenstein, Doom, Quake и много други, променили индустрията. През 2013 г. се присъединява към компанията Oculus – разработчик на едноименните революционни шлемове за виртуална реалност. По-късно тя беше закупена от Facebook, когато самият Марк Цукерберг обяви завоя на социалната мрежа към VR сегмента.
С обявяването на новата метавселена на Facebook – Horizon, пускането на новите шлемове Quest 2, както и преименуването на групата на Meta, тя се фокусира още по-силно върху виртуалната реалност. Нещо, което напоследък започва да притеснява инвеститорите и да среща все повече критики.
Основният проблем на Кармак с Meta изглежда е ефективността на компанията. Или както става ясно от неговата бележка – липсата на такава. „Имаме абсурдно много хора и ресурси, но постоянно се самосаботираме и пилеем усилия“, пише той. „Няма начин да захаросвам това. Мисля, че нашата организация работи с половината от ефективността, която би ме направила щастлив.“
„Никога не съм успявал да убивам глупави неща, преди да причинят щети или да задам посока и да накарам екип наистина да се придържа към нея“, добавя той и признава в края на съобщението си, че е „уморен от битката“, но все още вярва, че „VR може да донесе стойност на повечето хора по света и никоя компания не е в по-добра позиция да го направи от Meta“.
Въпреки това Кармак не крие, че „винаги е бил доста разочарован от това как се правят нещата (в Meta)“. Припомняме, че в подкаст интервю с Лекс Фридман през август той заяви, че загубата от 10 млрд. щ. долара от подразделението на компанията за AR и VR го е накарала да му прилошее, като си помисли за толкова много пари, които се харчат.