post

Една романтична идея

Разбира се, повечето потребители искат естетически издържан и функционален продукт. Китайският технологичен гигант vivo обаче желае да надхвърли тези нужди, давайки им свободата да изразят своята индивидуалност и стил чрез уникалните цветове, покрития и дизайн на продуктите (CMF). Най-новата концепция на vivo за промяна на цвета е вдъхновена от смяната на деня и нощта, както и от очарованието на природата. Представена в разнообразна гама от модели с впечатляващ дизайн, технологията дава възможност на  потребителите да изразят своите емоции и личен стил.

Стремежът на компанията към високи постижения в областта на иновациите доведе до откриването на материал със свойства за промяна на цвета при излагане на ултравиолетова светлина. Материалът беше успешно адаптиран и приложен към продуктите на vivo, като новият екстериор на устройствата реагира на околната среда и променя цвета си без да изисква допълнителна енергия. Този иновативен и оригинален дизайн запазва както тънкия и елегантен корпус на смартфона, така и отличните му функционалности.

Технологията за промяна на цвета с фотохромно стъкло е най-съвременният дизайн, който позволява на външната част на устройството да  прелива от един цвят в друг в зависимост от условията на осветеност. Тя постига по-живи и вълнуващи цветове в сравнение с други подобни технологии като тези, базирани на електрохромизъм. Така дизайнерите на vivo надхвърлят предишните ограничения и разширяват границите на CMF дизайна. 

Предизвикателният процес

С тази романтична, но и амбициозна мечта, vivo започва търсенето на надеждни материали, които могат да променят цвета си по вълнуващ начин. Преди време такава технология не се  откриваше никъде. От 2018 г. екипът на vivo експериментира с безброй различни материали, включително и фотохромни такива. Всъщност материалите, които са били използвани през първоначалния етап, не са достатъчно издръжливи и компанията бързо се отказва от тях, тъй като е съществувала вероятност да доведат до компрометиране на дизайна, покритието и цветовете на устройствата.

Въпреки това екипът не се обезкуражава и започва да търси по-добри алтернативи. Изследва научни трудове, посещава индустриални изложения и дори прибягва до ресурсите на собствената си верига за доставки. След като от vivo тестват шест материала, доставени от производители в Германия и Япония, те най-накрая се спират на онзи, който се представя достатъчно добре и може да бъде използван в смартфони. Това се случва през 2020 г.

След откриването на този невероятен материал  идва следващото предизвикателство – как да се адаптира фотохромното стъкло без да се засегнат функциите на смартфона. Фотохромните молекули са клас молекули, които променят цвета си, когато са стимулирани от източник на светлина, а цветовите ефекти зависят от вътрешната молекулярна структура на материала. За  създаването на променяща  цвета си повърхност, са необходими иновативни начини за обработка на долния слой на взривоустойчивото фолио, което е прикрепено към задния стъклен панел. По-конкретно, трябва да се осигури равномерно смесване на двата материала.

Експертите на vivo първоначално извеждат седем предложения за комбиниране на материалите, а изборът  е направен въз основа на цветопреливане, цена, издръжливост,  лекота на използване и други  критерии. Междувременно екипът, който разработва проекта, значително повишава първоначалните стандарти за тестване.

По време на експериментите материалите се изложени на различни светлинни условия – като естествена слънчева светлина през различните часове на деня и променящи се температурни амплитуди. Интересен факт – UV лампите за маникюр по-късно стават един от инструментите за стимулиране на ултравиолетова светлина, като допълнение към лабораторните такива. Повече от 15 различни цвята биват изследвани, но само някои от тях преминават строгия скрининг, който им позволи по-късно да бъдат представени на потребителите.

В крайна сметка процесът стига до последния етап – завършване на тестовете за масово производство, за да се гарантира, че поставянето на фотохромните материали отговаря на стандарта за пускане на продукта на пазара. За първи път фотохромни материали се използват в голям мащаб, което означава, че е необходимо тестване с нови стандарти за контрол, както и създаване на изцяло нова верига за доставки.

Един от най-важните критерии са устойчивост на атмосферни влияния и стареене.  Прототипите са подложени на строги експерименти в лабораторията на vivo. Първият тест е за стареене с ултравиолетови лъчи, при който прототипите са облъчвани в продължение на  96 часа с помощта на QUV Accelerated Weathering Tester. Един цикъл на тестване се състои от 4 часа излагане на ултравиолетови лъчи и 4 часа на влага, а целият процес протича в общо 12 цикъла. Вторият експеримент е свързан със слънчевата радиация. Поставени в кутия под специализирана лампа, прототипите бяха облъчвани в продължение на 20 часа, след което са оставяни на тъмно за 4 часа. Това се счита за един цикъл, а процесът на слънчево облъчване се състои от общо 3.

Освен че трябва да издържат на атмосферни влияния и стареене, устройствата трябва да са устойчиви и на много други фактори. Така прототипите се подлагат на редица тестове, включително на студ и топлина, спрей на солна основа и тест за изпускане, за да се докажат способностите им да устояват на потта на ръцете, козметиката, случайното изпускане и т.н. След края на тези тестове екипът на vivo осъзнава, че е дошъл моментът за официално представяне и телефоните ще отговорят на ежедневните нужди на потребителите.

Пътят към успеха

През юли 2021 г. технологията за промяна на цвета с фотохромно стъкло е лансирана успешно. След пускането ѝ на пазара тя получава  множество похвали от потребителите. Това несъмнено носи радост на екипа на vivo и  е немалка отплата за цялостната упорита работа.

Това е голямо постижение за целия ни екип. Фактът, че успяхме да приложим иновативната технология в масово произвеждан смартфон е голям  успех за нас“, заяви един от членовете на дизайнерския екип на vivo.

Във vivo иновациите не са просто слоган, а практически начин да се проучи какво потребителите искат най-много и да се създадат изключителни  продукти, които да отговарят на тези нужди. Иновациите никога не са лесен процес. Тригодишният експеримент не беше лишен от предизвикателства – от откриването на фотохромните материали до окончателния дизайн и приложение, но екипът на проекта остава фокусиран върху крайната цел. Това е така, защото предоставянето на необикновени изживявания на потребителите е страст и обещание за vivo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *