post

Векове наред легендите за призрачни кораби без екипаж са кръстосвали океаните заедно с моряците, плаващи по тях. Днес тези митове се сбъдват, благодарение на новите технологии, в лицето на автономния кораб Mayflower (MAS). Той е създаден от IBM съвместно с морската изследователска организация ProMare и представлява изследователски тримаран, задвижван от изкуствен интелект и соларна енергия.

Целта е експерименталният плавателен съд да кръстосва океаните и да събира данни за околната среда. След двегодишно тестване на изкуствения интелект, корабът беше пуснат във водите на Плимът, Англия в средата на септември.

Проектиран така, че да осигури безопасен, гъвкав и ефективен начин за събиране на данни за океаните, новото поколение Mayflower обещава да трансформира океанографията, като работи в тандем с учени и други автономни кораби. Целта е да разбере повече за критични проблеми като глобалното затопляне и замърсяването с микро пластмасови частици, както и да спомогне за опазването на морските бозайници. Компанията ProMare координира научните изследвания, които се извършват съвместно с IBM Research, както и с редица водещи научни организации.

MAS разполага с AI Captain, създаден от разработчиците на ProMare и IBM, което му дава възможност да усеща, мисли и взема решения в морето без реален капитан или екипаж на борда. Новият клас морски изкуствен интелект е подсилен с най-новите модерни изчислителни системи на IBM, софтуер за автоматизация, технология за компютърно наблюдение и софтуер Red Hat Open Source.

„Способен да сканира хоризонта за възможни опасности, да вземе информирани решения и да промени курса въз основа на синтез на данните в реално време, автономният кораб Mayflower има повече общо с модерна банка, отколкото със съименника си от XVII век“ – посочва Анди Станфорд-Кларк, Главен технологичен директор, IBM Великобритания и Ирландия, визирайки известния в миналото кораб на пилигримите Мейфалуър – “Със способността си да продължи да работи при най-трудните условия, този малък кораб е микрокосмос за всеки амбициозен бизнес от XXI век.”

За да дадат възможност на последователите си по целия свят да се запознаят с MAS и как изпълнява различните си мисии, IBM и ProMare стартираха нов интерактивен уеб портал. Създаден от IBM iX, отделът за бизнес дизайн на IBM Services, порталът MAS400 е проектиран да предоставя актуализации в реално време за местоположението на кораба, условията на околната среда и данни от различните му изследователски проекти. Актуалната прогноза за времето ще бъде излъчвана от The Weather Company, тъй като MAS получава прогнозни данни и информация от новия IBM Weather Operations Center.

В портала има дори чатбот „октопод“ със седем ръце, наречен Artie, който твърди, че се е качил на кораба като пътник. Задвижван от технологията IBM Watson Assistant и създаден в партньорство с европейския стартъп Chatbotbay, Artie е обучен да предоставя информация за MAS и неговите действия в реален и достъпен формат.

„MAS400.com е един от най-модерните уеб портали за океански мисии, който някога е създаван“, казва Фредрик Сорейде, научен директор на проекта за автономния кораб Mayflower и член на борда на ProMare.” Защитата на океана зависи от способността ни да ангажираме обществеността с важни въпроси, които са свързани с неговото здраве. Порталът MAS400 е създаден за да прави точно това и да информира хората къде е корабът, с каква скорост пътува, при какви условия работи и какви изследвания провежда. Потребителите могат дори да помогнат на “октопода” Artie да улови хирургически маски, фасове от цигари и други все по-често срещани предмети, замърсяващи океана, от виртуален океан с различни данни и факти.“

През следващите шест месеца MAS ще направи няколко изпитания в морето и ще предприеме различни изследователски мисии и пътувания, а през пролетта на 2021 г. ще да се опита да прекоси Атлантическия океан. Трансатлантическото пътуване на MAS ще бъде с подобен маршрут и пионерски дух, както Mayflower от 1620 г., който е направил същото пътуване преди 400 години.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *