post

 

Когато някой сподели, че страда от смущения в съня, най-често се сещаме за „стандартните“ неудобства, като трудно заспиване или лесно събуждане от съвсем лек шум. Нарушенията в съня може да се появят по различни причини: стрес, безпокойство, депресия, липса на движение, хормонални заболявания, преяждане нощно време, неудобно легло и др.

Но има състояния, които са по-необичайни и освен хронично недоспиване и умора, могат да предизвикат доста други тревоги. Сред тях са:

Сомнамбулизъм

Сомнамбулизмът, известен също като лунатизъм, е разстройство на съня, при което спящият извършва дейности, присъщи за будното състояние. Например: ходене, ядене, обличане, дори шофиране. Най-често обаче той се проявява чрез несъзнателно вървене на сън.

Образът на сомнамбула нерядко се използва в киното, но е преувеличено представен със затворени очи и протегнати напред ръце. Всъщност, засегнатите вървят с отворени очи, чиито поглед е безизразен и празен. Погрешно също е разпространението, че сомнамбулите не бива в никакъв случай да бъдат събуждани. Ако се заговорят, те са в състояние да отвърнат, макар и бавно. Събуждането даже може да спаси живота им, ако се намират в опасна ситуация – на перваза на прозорец, по стълбите, пред оживена улица, при употреба на остри предмети и пр.

Препоръчително е страдащите от сомнамбулизъм да вземат мерки за обезопасяване на дома си. Няколко ключалки на входната врата биха забавили и усложнили отключването ѝ по време насън. Монтирана аларма на вратата на спалнята ще събуди другите обитатели на дома и те ще вземат необходимите мерки. Добре е също да се скриват ключовете и острите предмети.

Бълнуване

Говоренето насън не е чак толкова рядко явление. Навярно много от нас са чували бълнуващ човек или за самите тях има сведения, че са мърморили нещо насън.

Това се случва, когато човек се намира в преходно състояние между сън и будуване. Бълнуват също и хората с треска и висока температура. Изречените насън думи нямат общо с конкретен сън. Двете състояния даже се изключват взаимно,  тъй като докато сме в плен на съновиденията, тялото ни е парализирано.

Намаляването на стреса и спокойствието преди сън могат да предотвратят бълнуването, тъй като дневните тревоги до голяма степен отговарят за неговата поява.

 

Сънна парализа

Макар и да не е представлява опасност за здравето, сънната парализа е  страховито преживяване. Нормално е по време насън мозъкът да парализира тялото, за да попречи да се извършват действия, докато сме в несъзнателно състояние. По време на сънната парализа обаче, част от мозъка остава будна и изживява целия шок от парализата – неспособността да се движим, говорим или  крещим. Дишането е затруднено и създава усещането, че нещо тежко е легнало на гърдите ни. Някои хора споделят, че чуват ръмжене, жужене или са с усещането, че „нещо“ ги наблюдава.

Бързо завъртане на очите напред и назад, както и нечие чуждо докосване биха ни избавили от парализата.

Кратки напътствия за добър сън

Въпреки че някои смущения в съня изискват по-специални и отговорни грижи, наш дълг е да си създадем възможно най-добри условия за ползотворен сън: лека вечеря, тиха и проветрена стая, удобен матрак.

Мекият матрак на Trinity е чудесен избор за хора с болки в гърба, който се отразява благотворно, помагайки им да заспят по-спокойно и да се събудят с усещане за лекота и готовност за новия ден.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *