post

Храните със съдържание на протеина глутен са главно храните, произведени от зърнени култури. Генерално можем да заключим, че това са продуктите от ръж, пшеница, овес и ечемик. В миналото те са се смятали за хранителни продукти с особено значение за нормалното функциониране на човешкото тяло. Със зачестяването на официалните случаи с пациенти, регистрирани с диагнозата глутенова непоносимост обаче, за глутена се погледна с друго око. Той се превърна в символ на риск от сериозни храносмилателни проблеми. И макар, че ще признаем, прекомерното демонизиране на глутена е излишно и по-скоро паническо, отколкото научно доказано, глутенът в действителност може да доведе до проблеми със здравето, особено ако с него се прекалява.

И все пак, съществуват много нелепи твърдения, свързани с глутеновите храни, в които е време да спрем да вярваме. Вярно е, че в името на разнообразния хранителен режим е изключително полезно и дори похвално да прибягваме към алтернативи в лицето на модерните безглутенови храни, но същевременно, е наложително да се запознаем с фактите, каквито са, за да подхождаме правилно и разумно към диетата си.

Ето ги и най-големите митове, свързани с храните, съдържащи глутен:

  1. Ако спрем глутена, ще отслабнем. Няма такава гаранция, особено ако не водите активен начин на живот. Междувременно, ако прекалявате с безглутенови храни, ще продължите да качвате килограми, колкото и полезни да са те.
  2. Намаляването на количеството консумиран глутен ще ви помогне да бъдете по-енергични. Хората смятат така, защото се чувстват доста по-свежи и бодри, когато преминат на безглутенов режим на хранене. Само че самата енергия не идва толкова от зачеркването на глутена в диетата, колкото от наблягането на плодове и зеленчуци като негови заместители.
  3. Глутеновата непоносимост е в следствие на невъзможност на тялото да усвои глутена. Всъщност, всяко човешко тяло може да усвои протеина, но при някои хора самият процес по усвояване е по-труден.
  4. Глутеновите продукти могат да ви докарат рак. Вероятно това твърдение се е появило в следствие на твърдението, че глутенът се съдържа само в джънк храните. Да, диетата, която включва само фаст фууд продукти, наистина е възможно най-нездравословният избор и той би могъл да доведе до рак. Но глутенът не се съдържа само в тези храни. Реално, глутен има и в нормалния, дори домашно приготвен бял пшеничен хляб.
  5. Спирането на глутеновите храни ще ви докара други здравословни проблеми, защото нямат качествен заместител. Всъщност, това не е така. Заместители не само че има, ами и в повечето случаи те представляват храни с повишено съдържание на фибри и витамини, които на свой ред дори могат да ви направят по-здрави.

Сега, след като се разубедихте в твърдения, които се възприемаха за даденост и неоспорими факти, вече можете спокойно да организирате хранителния си режим в синхрон със здравословните си нужди. И не забравяйте, ако нямате глутенова непоносимост не е означава да спирате изцяло глутена само защото е по-здравословно, както и че нямате право да консумирате безглутенови храни, тъй като те са здравословни и вкусни.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *