post

България, заедно със страните от Централна и Източна Европа, ще търси възможност за финансиране от Европейската комисия (ЕК) на проекти за електромобилност в следващия програмен период, съобщи  министърът на околната среда и водите Нено Димов.

„Проектът за електромобилност не трябва да се ограничава само в рамките на градския транспорт. В разговори съм с колеги от други страни от Централна и Източна Европа, най-вече със страните от Вишеградската четворка. Ще търсим начин да активизираме по-голям финансов ресурс от ЕК за стимулиране не само на градския транспорт, но и изграждане на инфраструктура – включително т.нар. зелени коридори, които да свързват не само град с град, но и град с държава, така че да може да се стигне с електромобил от Мюнхен до Пловдив или да пътувате от Латвия до Гърция“, обясни министър Димов. По думите му разговорите вървят доста обнадеждаващо. „Ще видим в новия финансов период по какъв начин ще има стимулиране за изграждане на коридори, инфраструктура за зареждане на електромобилите, доразвитие на градския транспорт, а защо не и подпомагане на домакинствата“, допълни министърът.

Председателят на УС на Националния доверителен екофонд (НДЕФ) Пенка Моллова-Смоленова коментира, че фондът е единственият източник на безвъзмездна субсидия за стимулиране използването на електрическите превозни средства. НДЕФ администрира първата национална инициатива за насърчаване използването на електромобили, което допринася за изпълнението на приоритетни политики в околната среда – подобряване качеството на атмосферния въздух, намаляване емисиите от парникови газове и на нивата на шумовото замърсяване“.

В рамките на семинар на тема „Електромобилност и екоефективност“ експерти подчертаха напредъка на Схемата за насърчаване на използването на електрически превозни средства на НДЕФ, както и актуална информация за екологичните ползи и ефективността на електромобилите в опазване на околната среда.  Веселин Грозданов, член на УС на  „Клъстер Зелен транспорт“, определи електромобилността като предизвикателството на 21-ви век. Доц. д-р инж. Дурхан Салиев от Техническия университет в София препоръча държавата да увеличи вложението в инфраструктура за зареждане на електромобили, а председателят на ИКЕМ Илия Левков призова да се инвестира в образование на подготвени кадри. Проф. д-р инж. Иван Миленов от ВТУ „Тодор Каблешков“ изтъкна, че напредъкът е очевиден, като към момента в България има 710 електромобила и 5987 хибридни автомобили, което е двойно увеличение спрямо м.г.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *