post

В иначе безинтересната част на обширния комплекс на “Фейсбук” в Силициевата долина има заключена врата, на която е залепена табела с надпис “Военна стая”. Зад вратата се намира ръководен център, създаден от социалната мрежа за борба с фалшиви профили и неверни новинарски публикации преди наближаващите избори.

В стаята десетки служители напрегнато са се вторачили в своите монитори, а потоци от данни преминават по огромни контролни табла. На стените са поставени плакати, подобни на тези, които “Фейсбук” често използва, за да предупреждава или увещава своите служители. На един от тях пише: “Във “Фейсбук” нищо не е проблем на някой друг.”

Този девиз може да се стори ироничен на някои, като се има предвид, че военната стая беше създадена за противодействие на заплахи, които почти никой в компанията, най-малкото главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг, не приемаше сериозно само преди две години и които сега според критиците на компанията представляват заплаха за демокрацията.

Безразличното отношение обаче се промени след засилването на критиките срещу компанията в Конгреса и на други места. По-късно тази година тя призна, че е пуснала хиляди реклами, популяризиращи фалшиви информации, поставени от руски агенти. Зукърбърг в крайна сметка превърна подобряването на “Фейсбук” в свое лично предизвикателство за 2018 г.

Военната стая е важна част от извършващите се подобрения. Нейната технология използва системата за изкуствен интелект, която открива “недостоверни” публикации и потребителско поведение. “Фейсбук” допусна под строг контрол “Асошиейтед прес” и други медии до своята военна стая преди втория тур на президентските избори в Бразилия на 28 октомври и изборите в средата на мандата в САЩ на 6 ноември, пише БТА.

“Няма заместител на физическото взаимодействие в реалния свят”, каза директорът на “Фейсбук “за изборите и гражданското ангажиране Самид Чакрабарти. “Главното нещо, което научаваме, е колко ефективно е хора да работят, събрани заедно в една стая.”

Повече от 20 различни екипа сега съгласуват усилията на над 20 000 човека, повечето подизпълнители, посветили се да блокират фалшиви профили и измислени новини и да спират други злоупотреби във “Фейсбук” и останалите й услуги. Като част от тези усилия “Фейсбук” също така е наела проверяващи факти, включително “Асошиейтед прес”, които да преглеждат новинарските материали, публикувани в социалната й мрежа.

“Фейсбук” признава заслугата на своята военна стая и на други засилени проверки за изтриването на 1.3 млрд. фалшиви профила през последната година и премахването на стотици страници, създадени от чужди правителства и други субекти, опитващи се да причиняват неприятности.

Остава обаче неясно дали “Фейсбук” прави достатъчно, каза президентът на наблюдаващата дезинформацията либерална организация “Медиите имат значение за Америка” Анджело Карузоне. Той отбеляза, че сензационните теми, разпространявани в измислени новинарски материали, могат доста ефективно да държат хората “ангажирани”, а това на свой ред прави възможна продажбата на по-голям брой от рекламите, от които идват повечето приходи на компанията.

“Това, което правят досега, изглежда по-скоро като опит за предотвратяване на ново бедствие за връзките с обществеността, отколкото като намиране на смислени решения на проблема”, каза Карузоне. “Като цяло бих казал, че все още са на погрешен път.”

Военната стая за изборите и вътрешните й механизми продължават да са твърде непроницаеми, за да се определи дали това помага на “Фейсбук” да се справя по-добре със задачата да предпазва услугите си от боклуци или е просто “временна конферентна стая с куп компютърни монитори в нея”, каза Моли Маккю. Тя описва себе си като изследовател на “информационната война” в организацията “Нова медийна граница”, изучаваща потока от съдържание в социалните медии.

Маккю смята, че във “Фейсбук” има противоречия дали да блокира някое съдържание, за което вече знае, че е подозрително, “защото държи хората в своята платформа, като предизвиква емоционална реакция, следователно й харесва те да харесват противоречивите материали. Винаги ще съществува въпросът за придържането към правилата, когато става дума за премахване на радикално, смахнато съдържание, защото именно това занимава хората и именно това искат те.”

“Фейсбук” защитава своята военна стая като ефективно оръжие срещу дезинформацията, въпреки че усилията й все още са в процес на развитие. Чакрабарти например призна, че някои “дефекти” са попречили на компанията да предприеме неуточнени действия за предотвратяване на опити за манипулация на първия тур на президентските избори в Бразилия по-рано този месец. Той отказа да навлезе в подробности.

Военната стая сега е съсредоточена върху следващия тур на изборите в Бразилия и наближаващите избори в средата на мандата в САЩ. Големи американски и бразилски знамена висят на срещуположни стени, а часовници показват времето в двете страни.

“Фейсбук” отказа да позволи на медиите да разгледат внимателно компютърните екрани пред служителите и настоя репортерите да не споменават част от техниката във военната стая, определяйки това като “частна информация”. Докато са на работа, служителите във военната стая могат да излизат от нея само за кратки посещения до тоалетната или за да си вземат набързо храна, която да ядат на своите бюра.

Макар че не са взети окончателни решения, военната стая вероятно ще се превърне в нещо постоянно за “Фейсбук”, каза директорът за глобалната политика и правителствения обхват Кейти Харбат. “Това е постоянна оръжейна надпревара”, каза тя. “То е новото ни нормално състояние.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *