Морският транспорт е кръвоносната система на глобалната търговия, а корабите – нейните кръвни клетки. Те пренасят 90% от стоките, с които се търгува в световен мащаб като храна, горива, високотехнологични продукти, текстил и др.
По време на световната икономическа криза емисиите на парникови газове от корабоплаването спаднаха, но Международната морска организация предупреждава, че възстановяването на глобалната търговия може до 2050 г. да доведе до удвояване на нивото на въглеродните емисии спрямо нивата им от 2010 г. Ето защо организацията задължава всички собственици на кораби да търсят начини за спестяване на гориво и намаляване на вредните емисии.
Възможно ли е императорският пингвин да знае отговора на енергийна ефективност в корабоплаването?
Оказва се, че пингвините отдавна се възползват от ефективността на балончетата. Учените са наблюдавали как птиците използват въздуха в перушината си, за да произвеждат поток от въздушни мехурчета. Това подпомага движението им във водата, като намалява триенето и им помага да наберат достатъчна скорост при плуване, за да се изстрелят от морето на повърхността на леда.
Именно подобни методи търсят корабните инженери, за да увеличат енергийната ефективност. На база научните наблюдения върху техниката на движение на пингвините, те са изобретили технология, която освобождава потоци от балончета въздух от дъното на корабния корпус, създавайки „килим от балончета“. По този начин се намалява триенето между повърхността на корабите и морската вода и като резултат се намалява и консумацията на гориво.
„Въздушният килим“ в действие!
Shell беше една от първите компании, които тестваха новата въздушна смазочна система с балончета, разработена на база на английските технологии Silversteam. Макар участието й в проекта да беше само за няколко седмици, инженерите от екипа й продължават да изследват събраните данни.
„Тази технология може да подобри енергийната ефективност на корабите с повече от 5%“ споделя Дейвид Конъли, Главен морски технолог в Shell. “Тя може да доведе както до по-малък разход на гориво, така и до по-малко замърсяване на въздуха.”
До момента изследванията на новата технология показват подобрение на енергийната ефективност с около 4%, но учените вярват, че тези резултати могат да бъдат подобрени.
Предвижда се първото официално инсталиране на системата Silverstream® в нов кораб да бъде при норвежки лайнер и да приключи в началото на 2017 г. Shell също планира използването на технологията на собствените си кораби.