Почти половината от пълнолетните българи са готови да плащат в обществения транспорт с банкова карта или свързано устройство, показва проучване на Visa

Visa сподели богатия си опит в областта на дигитализацията на масовия транспорт и успешните партньорства с представители на местните власти и бизнеса

 

Значителен дял от 42% (или приблизително 2,3 милиона души) пълнолетни българи биха искали да плащат в обществения транспорт с банкова карта, смартфон, смарт часовник или друго свързано устройство. Това показва проучване на Visa, един от световните лидери в дигиталните разплащания. Тази нагласа е по-силна в градовете извън София (където достига 46% – 50%) и предимно сред граждани в активна възраст (18 – 50 години).

Резултатите от проучването потвърждават тенденцията на повишаване на интереса към електронните разплащания, иновациите и дигитализацията в големите градове и апетита на техните граждани към интелигентните решения, свързани с мобилността. Безконтактните разплащания увеличават значително удобството и сигурността при придвижването от точка А до точка Б. В цяла Европа почти половината от пътниците в градския транспорт казват, че нуждата от различни билети за отделните превозни средства е неудобство. С осигуряването на възможност за безконтактни плащания в трамваите, тролеите, автобусите и метрото в София, Visa, Столична община, Центърът за градска мобилност и Банка ДСК подобриха преживяванията на милиони пътници като им спестиха време и премахнаха неудобството да носят постоянно пари в брой.

„Visa е готова да бъде партньор на българските общини в името на дигитализацията на масовия градски транспорт и интелигентното бъдеще на градовете. Идентифицирахме възможността за внедряване на система за билети с безконтактно разплащане в софийския граски транспорт с ясното съзнание, че това ще даде тласък на цялостната дигитализация на града и ще го изведе една крачка напред към развитието му като интелигентен град,“ заяви Красимира Райчева, мениджър на Visa за България, по време на конференцията “Visa – партньор на иновативните общини в процеса на дигитализация на градовете”, организирана от компанията съвместно с Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ).

Конференцията събра изтъкнати експерти на Visa в областта на дигитализацията на масовия транспорт от Европа, кметове, заместник-кметове и изпълнителни директори на компании за обществен транспорт от всички 28 областни центрове в България, както и представители на български банки. От Visa споделиха богатия си опит в областта на дигитализацията на масовия транспорт и успешните партньорства с местните власти и бизнеса. Специален акцент беше поставен върху успешните примери на градове от Централна и Източна Европа.

“Развитието на дигиталните технологии и комуникация води до сериозни промени в живота ни и начина, по който новите поколения си представят социалния си живот. Развитието на дистанционна работа, онлайн пазаруване, промени в мобилността и др. водят до ново мислене за пространствено планиране, архитектура, градско и развитие на селските райони, транспорт и осигуряване на обществени услуги. Това означава, че вземащите решения в общините трябва добре да познават технологиите, за да могат бързо да преценяват кои точно биха били от полза за местната общност. Надявам се, че днешния форум отвори още една врата на знанието за тяхното приложение и ползата от смарт решенията в българските общини”, каза Силвия Георгиева, изпълнителен директор на НСОРБ.

“В световен мащаб Visa даде началото на проекти в сътрудничество с публични и частни доставчици на услуги за градска мобилност в над 150 града, сред които Брюксел, Букурещ и още 18 града в Румъния, 10 чешки града, Братислава, София, Невер във Франция, Хонконг, Торино и много други градове и държави.  В момента работим по други инициативи, свързани с градската мобилност, с местните власти в още 60 от най-големите градски райони в Европа, сред които Париж, Лондон, Варшава, Мадрид, Милано, Атина и Порто. Безконтактните разплащания в транспорта са само една от стъпките в дигитализирането на градската мобилност в дадена страна – другите са зареждането на електромобили, паркирането, приемането на други транспортни средства, скутери, велосипеди, услуги за споделени автомобили и др. От години Visa успешно  подкрепя общините, операторите на обществен транспорт, частните компании и технологичните експерти, за да помогне за осигуряването на модерна градска мобилност в България.  Затова сме готови да си сътрудничим ефективно с всички общини в името на дигитализацията на масовия транспорт и интелигентното бъдеще на българските градове”, заяви Каталин Крецу, генерален мениджър на Visa за България, Румъния, Словения и Хърватия.

Благоприятните нагласи на потребителите към новите технологии за разплащане бяха удовлетворени в масовия градски транспорт на София, когато миналата година Visa, в партньорство със Столична община, Центъра за градска мобилност и Банка ДСК, внедри безконтактните разплащания. Те дават възможност на потребителите да се разплащат по същия лесен и сигурен начин, по който го правят всеки ден със своята безконтактна дебитна или кредитна карта. Жителите и гостите на София могат да я използват в над 1000 трамвая, тролея и автобуса, както и на всички 47 метростанции. Освен това след всяко трето валидиране на банкова карта Visa, без значение коя е банката или финансовата институция издател, в превозните средства на наземния транспорт и метрото пътниците се таксуват със стойността на един дневен билет, 4 лв.

“Въвеждането на безконтактните плащания в  столичния транспорт е важна стъпка към подобряване на услугата за модерния градски човек. Вече не е нужно потребителите да търсят пункт за продажба преди качването си в превозното средство – просто трябва да доближат своята банкова карта до валидаторите“, каза на форума председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев. И добави, че с приетите от местния парламент промени миналата година, пътуването с еднодневна карта е по-евтино при безконтактно плащане, защото след третия билет в рамките на деня пътниците не се таксуват.

„Преди години, концепцията за умните градове беше нещо наистина иновативно, дори илюзорно, но днес е реалност. Днес потребителите искат бързина, сигурност, удобство във всеки един аспект – от пътуването в градския транспорт до обслужването в банка. Ако искаме да привличаме повече млади хора, трябва да им предложим инфраструктурата на умните градове, да им дадем дигитална ера, която те търсят и изживяват. Смятам, че за да постигнем това, трябва да работим заедно като една общност, а не да се конкурираме. Отправям призив към общините в България да прегърнат процеса на дигитализация във всяко едно отношение“, коментира Диана Митева, изпълнителен директор, член на УС и ръководител направление „Банкиране на дребно“ в  Банка ДСК и председател на УС на Асоциация на банките в България.

С осигуряването на възможност за иновативни безконтактни разплащания в масовия транспорт, София влезе в редиците на световни метрополиси като Ню Йорк, Лондон и Сингапур, където милиони хора използват технологията на Visa, за да плащат за по-бърз, по-лесен и по-удобен начин на пътуване. Според резултатите от проучването на Visa, всеки втори софиянец разчита на градския транспорт и е наясно с с предимствата на дневния билет, платен с пластмасова или електронна карта Visa, без значение от банката или финансовата институция издател.

С цел да образова и популяризира ползите от дигиталните разплащания в масовия градски транспорт в България Visa организира промоционална кампания, която продължава до 30 юни.  Седмичните плащания с карта Visa в градския транспорт в София на стойност 5 и повече лева дават възможност за участие в томбола за 30 смартфона в периода на промоцията. Повече подробности можете да намерите тук.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *