От гласово търсене и AI, до управление на потребителското съгласие: 5 тенденции, които предефинират дигиталния маркетинг през 2025 година

Някои ключови традиционни маркетинг модели са на път да се променят изцяло през тази година, а нови технологии навлизат и оказват все по-голямо влияние върху начина, по който ще се развиват онлайн магазините в бъдеще. Потребителските нагласи също се променят с бързи темпове през 2025 г., търси се по-персонализирано изживяване, а доверието се губи все по-лесно.

„Онлайн бизнесът вече премина от своя „детски“ период, към етап на зрялост, в който не е достатъчно една фирма просто да има уебсайт. Тя трябва и да полага цялостни усилия за своята дигитална репутация, да следи непрекъснато новите тенденции в сегмента си, да измерва резултатите и да подхожда холистично към своето онлайн присъствие, взимайки предвид новите тенденции в развитието на търсачките, социалните мрежи, традиционните медии и всевъзможни други канали“ – обяснява Кристиан Миленов, Технически директор на българската дигитална агенция Grow Easy. Ето и най-значимите тенденции, които оказват влияние на пазара през първите месеци на тази година и тепърва ще увеличават своята тежест.

Изкуственият интелект – от първоначалния ентусиазъм, към наистина полезни функции

Всеки ученик вече знае, че ChatGPT може да му напише домашните. Налага се въпросът: Какъв е капацитетът на изкуствения интелект да върши наистина сериозна работа.

Ново ниво на автоматизация: Във време, когато 88% от маркетолозите вече използват различни AI инструменти в ежедневната си работа, а 92% от компаниите планират инвестиции в тази технология, думите, които най-често се повтарят в сектора през 2025 г. са: AI workflows (работни процеси) и AI агенти. Тези инструменти вече преместват фокуса от създаването на съдържание, към автоматизацията и анализа. Все повече компании използват различни агенти, за да оптимизират процеси и да спестяват време на своите екипи. За сега тази тенденция не води до осезаемо намаляване на работните места, а по-скоро до повишаване ефективността на служителите.

AI като замърсител: В същото време през тази година наблюдаваме бум на нови сайтове, генерирани с изкуствен интелект, включително такива, които имитират новинарски и други авторитетни източници. Това води до сериозно замърсяване на онлайн пространството, нови заплахи за разпространение на фалшиви новини и нарастваща нужда от проверка на достоверността онлайн.

Как AI влияе на търсенето в интернет

Потребителите все по-често търсят отговори директно от AI инструментите, включително съвети за покупка и за избор на конкретни продукти. 43% от потребителите вече заявяват, че биха се доверили на информация, предоставена от изкуствения интелект. Това вече променя SEO стратегиите, но не намалява нуждата от качествена оптимизация за търсачки, защото AI платформите също използват сходни методи при избора и препоръката на определени резултати.

Видеото и гласовото търсене превземат интернет

Ако до 2021 г. видео съдържанието беше вид “добавена стойност”, то сега е задължителен елемент от всяка маркетинг стратегия. Очаква се тo да представлява 82% от целия интернет трафик през 2025 година.

Друг бързо развиващ се формат е гласовото търсене, което вече доближава половината от всички онлайн заявки. Това променя оптимизацията за търсачки (SEO), начина на представяне на брандовете и самото потребление на информация. „Няма как въвеждането на букви в полето за търсене да е най-добрата форма на взаимодействие с онлайн търсачките през 20-те години на 21 век. Гласът е много по-удобен и интуитивен, което съвсем естествено го налага като предпочитан начин за използване на тези инструменти“ – посочва още Кристиан Миленов от Grow Easy. Според него, успешните бизнеси ще бъдат онези, които се адаптират към този мултиформатен подход.

Доверието в интернет се губи все по-лесно

Днес над 50% от потребителите са склонни да се откажат от даден бизнес само след едно “лошо преживяване”, а 73% ще преминат към конкурент след поредица от такива. Дигиталната репутация вече тежи повече от всяка рекламна стратегия и може да бъде изгубена много по-лесно от преди.

Consent Mode v2 е важен не само от регулаторна, а и от маркетинг гледна точка

Въвеждането на Consent Mode v2 от Google повлия значително на поверителността на личните данни. А през 2025 г. управлението на потребителското съгласие вече не е поредната формалност. Без него компаниите рискуват не само несъответствие с регулациите, а и по-ниска ефективност на своите маркетинг кампании, както и качеството на анализите. Затова, сайтовете, които все още не са въвели банер за бисквитки, е важно да го направят възможно най-скоро.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *