Онлайн резервациите са с най-много поводи за оплаквания

Онлайн резервирането на хотели и полети са сред най-честите поводи за оплаквания на потребителите, според европейските потребителски центрове, въреки, че са все по-обичайна практика.

Затова през октомври 2016 г. Европейската комисия и органите на ЕС за защита на потребителите стартираха координирана проверка на 352 уебсайта за сравняване на цените и за резервиране на пътувания, действащи на територията на ЕС. Те констатираха, че цените, публикувани на 235 уебсайта – две трети от проверените сайтове – не са достоверни. Така например на по-късен етап от процеса на резервиране са добавени допълнителни елементи към цената, без потребителят да е получил ясна информация за това, или са посочени промоционални цени, които не съответстват на налична услуга.

Органите поискаха от съответните уебсайтове да приведат практиките си в съответствие с европейското законодателство за защита на потребителите, което изисква да бъдат напълно прозрачни по отношение на цените и да представят своите оферти по недвусмислен начин и на ранен етап от процеса на резервиране.

При представяне на данните от проверката в Брюксел Вера Йоурова, комисар по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете, заяви: „Интернет предлага на потребителите богата информация, която им позволява да подготвят, сравнят и резервират своите почивки. Ако обаче публикациите в уебсайтовете за сравняване на оферти не са обективни или цените не са прозрачни, тези сайтове подвеждат потребителите. Въпросните дружества трябва да спазват европейските правила за защита на потребителите, както би направила всяка туристическа агенция. Органите за защита на потребителите ще поискат от уебсайтовете да решат тези въпроси. Потребителите заслужават да бъдат защитени онлайн така, както са защитени офлайн.”

Основни констатации в доклада:

– Действително ли ще платите толкова, колкото смятате, че ще платите? В една трета от случаите първоначалната цена се различава от крайната цена.

– Това реална оферта ли е, или е само примамка? В една пета от случаите промоционалните оферти всъщност не са налични.

– Объркани мисли или объркващи цени? В почти една трета от случаите не е ясно каква е общата цена или как е била изчислена.

– Последната евтина стая в хотела или просто последната стая на промоционална цена на този уебсайт? В една четвърт от случаите на уебсайтовете не се уточнява дали информацията за ограниченията (напр. „остават само 2″, „само днес”) се отнася само за конкретните сайтове.

Конкретни нарушения:

Органите за сътрудничество в областта на защитата на потребителите от 28 държави (26 държави – членки на ЕС, Норвегия и Исландия) провериха общо 352 уебсайта за сравняване на оферти и цени, главно в сектора на пътуванията. От общия брой уебсайтове 23,6 % сравняват цени за настаняване, 21,3 % сравняват цени за билети (самолетни, корабни, влакови, автобусни), 5,1 % сравняват цени за отдаване на автомобили под наем, а 44,6 % сравняват комбинирано предлаганите продукти и услуги (билети, настаняване, туристически пакети и пр.).

При проверката бяха установени редица нередности в областта на онлайн инструментите за сравняване. Основните нередности бяха свързани с цената и начина, по който е била изчислена и представена:

– в 32,1 % от случаите цената на страницата със сравнителния списък не е същата като цената, посочена в крайна сметка на страницата за резервиране;

– при 30,1 % от уебсайтовете не става ясно каква е общата цена (с включени данъци) или как е била изчислена;

– 20,7 % от уебсайтовете представят специални цени, за които впоследствие се оказва, че не са налични в този вид на страницата, на която се прави действителната резервация;

– 25,9 % от уебсайтовете създават впечатлението, че някои оферти са ограничени (напр. „остават само 2″, „само днес”), без да се уточнява, че това се отнася само за конкретните сайтове.

Други нередности, установени от органите за сътрудничество в областта на защитата на потребителите, се отнасяха до:

– данните за доставчика на инструмента за сравняване: 22,7 % дават само ограничена информация (например име, адрес на предприятието), докато 4 % не предоставят никаква информация;

– представянето на отзиви от ползвателите: 21,3 % от уебсайтовете представят отзивите от потребителите по неясен и непрозрачен начин (и/или включват елементи, които биха могли да поставят под въпрос тяхната достоверност);

– обхвата на сравнението: 10,5 % от уебсайтовете не представят важна информация, която е от съществено значение за сравнението;

– представянето на реклами и маркетингът създават най-малко проблеми. Този вид нередност сесреща само при 2,8 % от уебсайтовете.

От Европейската комисия уверяват, че мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите ще се свърже с 235-те уебсайта, по отношение на които е установено, че има нередности, и ще поиска тези нередности да бъдат отстранени. В случай че сайтовете не го направят, националните органи могат да образуват административни или съдебни производства – както пряко, така и посредством националните съдилища – в зависимост от приложимото национално законодателство.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *