Деян Дянков
Ако и вие като мен сте получили тази сутрин “Could not connect to SMTP server” съобщение за грешка при опит да изпратите първия си мейл за деня, ето малко повече инфо какво се случва и как да решите проблема
Май с последния си постинг на тема VIVACOM съм дръпнал дявола за опашката:) Бях писал, че в общи линии съм доволен от ADSL услугата на VIVACOM и като изключим големия срив в мрежата им от миналия петък, винаги съм имал стабилна връзка с приемливо качество. Ето че няколко дни по-късно и на мен ми се наложи да се обадя на 0800100 с проблем, който се нуждаене от спешно разрешаване.
Сутринта, при опит да изпратя няколко писма, получих съобщение „Could not connect to SMTP server” за всичките си e-mail акаунти и за всички SMTP сървъри, с които опитах. Бърза проверка с Open Port Check Tool показа, че 25-ти порт (през който по подразбиране се насочва целия SMTP трафик) е затворен. Спрях антивирусни програми, защитни стени и всичко, което евентуално би могло да блокира така нужния ми 25-ти порт. Отново без успех.
Обадих се за съвет по телефона на няколко приятели, които са доста по-компетентни от мен в тази област и те, разбира се, не пропуснаха да ме закачат с „така ти се пада, като използваш ADSL от VIVACOM” 🙂 Не пропуснаха и да ме подготвят психически за кошмара, който ме очаква при опит да се свържа със съпорта на VIVACOM – “няма смисъл да им звъниш, никой не вдига на този номер…. няма смисъл да им звъниш, ще те накарат да чакаш поне 15 минути… няма смисъл да им звъниш, шансът да получиш смислен отговор на въпросите си е нулев…” и т.н. Аз обаче, нали съм си инат, а и от любопитство какво все пак ще се случи, взех че се обадих:)
Свързах се с 0800100 още от първия опит, и след упътване от страна на автоматичната система, пренасочила обаждането ми според това кои бутони от менюто за избор съм натиснал, стигнах до директен контакт с оператор. Гласът беше женски, изключително приятен и ведър, а момичето от другата страна на телефонната линия ме изненада с бързата си и адекватна реакция. Или съм попаднал на единствената добре възпитана и компетентна служителка в съпорта на VIVACOM, или хората, които толкова цветно и образно ми описваха кошмарните си преживявания с него, леко преувеличават 🙂
Но да се върнем на проблема с блокирането на 25-ти порт и невъзможността да се свържа към който и да е SMTP сървър. Версията на VIVACOM, която момичето от съпорта любезно ми обясни, е че взимат драконовски мерки за ограничаване на спама и поради тази причина се налага да пренасоча изходящия мейл трафик през техния собствен SMTP сървър, който е mbox.contact.bg. Опитах и стана.
Честно казано, не съм особено щастлив, че писмата ми ще минават през SMTP сървъра на VIVACOM, а не през този, който желая, но… в крайна сметка, ако те наистина съдържат нещо тайно, има десетки други начини да ги защитя.
Ако наистина пренасочването към mbox.contact.bg ще спомогне поне малко за ограничаване на спама – гласувам с две ръце за. Ако целта е да се трупат архиви с кореспонденцията на ADSL абонати – както вече споменах, има достатъчно начини да защитя писмата си, въпреки че минават през SMTP сървъра на VIVACOM.
Не знам дали тази мярка е временна или е генерално решение, което ще бъде валидно за всички ADSL абонати на VIVACOM от тук нататък, но при всички положения не биваше да се случи по този начин – без предварително разгласяване, без да се предупредят потърпевшите потребители, без да има каквато и да е информация по темата.
Колко ли други като мен са се обадили днес на съпорта, колко ли драми е имало поради невъзможността да се изпращат писма, колко ли време е загубено в безсмислени опити да се налучка разрешение на проблема…
VIVACOM определено трябва да поработят върху своя нов имидж, нагласите и настроенията на потребителите спрямо компанията и услугите, които тя предлага, са крайно негативни.