Кибертормозът е нарастваща заплаха за децата и младежите, разкриват данни от Yettel и Световната здравна организация. Въпреки че училищният тормоз завършва с последния звънец, онлайн тормозът продължава денонощно. Според последни проучвания, близо една трета от тийнейджърите и 15% от децата у нас са станали жертва на кибертормоз.
За да се справят с този проблем, от Yettel и Националния център за безопасен интернет стартираха инициативата Digital Scouts. Кампанията ангажира популярни инфлуенсъри като Илиян Сандев, Стефани Петкова и Драгомир Дончев, които споделят лични истории и предизвикателства в TikTok и Instagram. Целта е да се информират младите хора за рисковете и да им се предоставят инструменти за справяне в трудни ситуации.
Начини за защита и действия при кибертормоз
Осъзнаването на проблема е първата стъпка към решаването му. От Националния център за безопасен интернет съветват да се изграждат здравословни дигитални навици: не споделяне на лична информация, внимателно подбиране на съдържание и учтиво общуване онлайн.
Ако тормозът вече е факт, е важно да се съберат доказателства – скрийншотове на обидни съобщения или публикации, които да се докладват на платформата и съответните профили да се блокират. Консултантите от центъра са на разположение за съдействие на телефон 124 123 или чрез чата на
Digital Scouts и безопасността на младите онлайн потребители
Digital Scouts използва игрови предизвикателства и вдъхновяващи примери, за да ангажира младите и да им предостави реални инструменти за разпознаване и справяне с кибертормоз. Кампанията е част от стратегията за дигитално приобщаване на Yettel, която обръща специално внимание на най-уязвимите групи онлайн – децата и тийнейджърите.
Проектът си поставя за цел да достигне до 40 000 деца и младежи всяка година, а през 2024 г. участниците надхвърлиха 58 000. Digital Scouts помага на младите хора да разберат важността на безопасното сърфиране в интернет и ги учи как да се защитават от дигиталните заплахи.