ЕС дава отпор на фалшивите новини

„В момента се насажда мнението, че се води някаква битка за оцеляването на ЕС, а всъщност съюзът преминава през трудни периоди като всяка общност, която иска да оцелява и съществува, преминава през трудни периоди. Кризите с терористичните атаки, бежанците и Брекзит са поредица от тежки кризи, които не могат да не доведат до развитието на съюза. След повече от половин година целенасочена антикампания срещу ЕС едва сега се взе решение за вземане на мерки срещу систематичната пропаганда на определени държави, групи и групировки, които искат ЕС да го няма и Русия е само едно парче от този пъзел.“ Това заяви пред пълната Огледална зала на Софийски университет евродепутатът Светослав Малинов по време на дискусията на тема: „Ролята на свободните медии в европейския контекст“.

Видяхме каква може да бъде ролята на медиите по време на кампанията за Брекзит, когато една част от тях проведоха целенасочена тенденциозна кампания срещу ЕС и повлияха на общественото мнение, каза Теодор Стойчев, ръководител на Информационното бюро на Европейския парламент (ЕП) в България. Гръмките заглавия продават много повече, тези стереотипи се засилват още повече от социалните медии и напоследък се сблъскваме с фалшиви новини и такива, които нямат нищо общо с реалността, а даже говорим за пропаганда в някои случаи, добави Стойчев. Той обясни, че затова ЕП гласва резолюция за да се защити и да даде отпор на манипулиращите новини.

Не можем да се сърдим на хората, че вярват на забраната на белите снежни човеци, или че ЕС забранява чушкопека, кръщенетата и т.н., а просто трябва и най-сложните материи да се обясняват ясно и просто на достъпен език, коментира евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков. Откакто има интернет и социални мрежи вече няма малки или отдалечени населени места, информацията е навсякъде и всички имат достъп до нея, добави той.

Механизмите за контрол върху медиите са добре разработени и при демокрацията и при тоталитаризма, така че най-голяма свобода на медиите има на практика в преходните общества, каза медийният експерт Петър Курумбашев. Според него в момента у нас добре върви производството на ТВ фураж и освен щастливи кокошки вече си имаме и много щастливи зрители. Според него медиите се превърнаха в продавачи на черна информация – убийства, катастрофи и т.н. и това не важи само за България, защото лошата новина продава не означава, че новините трябва да се превърнат в сводка на МВР, а част от информацията изобщо да не стига до хората. „Не съм аз човека, който да критикува медиите, но съм сигурен, че се случват и хубави неща, които в крайна сметка формират общественото мнение, което би могло да бъде много по-позитивно“, съгласи се и Андрей Новаков. Той добави, че от Брюксел идват и хубави новини като например тази, че България получава 5 пъти повече пари от ЕС отколкото плаща, но това не се знае масово от хората, докато всички знаят за снежния човек.

Днешният дебат е част от проекта „Европа и аз“, който Българското училище за политика “Димитър Паница” осъществява с подкрепата на Европейския парламент. Целта му е да провокира интереса и ангажираността на младите българи към работата на Европейския парламент и възможностите за тяхното развитие в рамките на Европейския съюз.

В рамките на проекта предстои да се проведе онлайн фотоконкурс, фотоизложба и дискусионен форум на тема: „Ще гласувам ли на следващите евроизбори и защо?”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *