Доколко надути са Facebook и Zynga?

През миналата година икономисти от Швейцарския федерален технологичен институт внимателно са изучили възможната стойност на акациите на Facebook, която се оценява на 65–100 милиарда долара. Според тях, това е напълно нереално, особено като се има предвид колко пари компанията може да измъкне от 750 млн потребители на своята социална мрежа.

Учените са предложили по-реалистичната оценка $15–30 млрд и то при условие, че от всеки потребител бъде получен един долар печалба и при умерен ръст през следващите години. Първичната емисия на акции на Facebook ще се състои през тази година. Според прогнозите, това ще е най-голямото IPO в историята.

Сега швейцарските учени се прицелват в още една Интернет компания – Zynga, която беше листната на фондовата борса преди няколко месеца и пазарната капитализация на която е около $8 млрд. Интересното е, че преди IPO в пресата се появиха най-различни оценки, при това анализаторите не бързаха да предоставят своите обосновки на цифрите. Някои дори предсказаха дори $14 млрд.

Учените са решили да опитат в този хаос да изчислят действителната стойност на компанията и даже да предскажат нейните промени. Оказва се, че Zynga е много по-трудна за оценка от Facebook, тъй като нейният успех е тясно свързан с популярността на отделни игри, а той не може да бъде моделиран с една функция.

По тази причина изследователите поставят начело скоростта, с която компанията произвежда нови хитове. Експертите са стигнали до извода, че базовата стойност на Zynga е $3,4 млрд и даже при условие на свръхвисок ръст компанията няма да надхвърли $4,8 млрд.

За това, че пазарът на Интернет компаниите представлява раздут балон, говорят и други анализатори. Вероятно тук действа принципът: „Може да купувам акции по завишена цена, но други ще ги купят на още по-висока“. Всички знаем с какво завършва това. Въпросът е само в едно – дали балонът ще се спука преди IPO на Facebook или след него?

Written by 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *