Димитър Николов от Valival Digital Agency споделя тънкости при дизайна, насочен към потребителите

Дизайнът на онлайн магазин, ориентиран към потребителя, трябва да бъде колкото се може „по-невидим“, Димитър Николов, дизайнер във Valival Digital Agency

 

Как започнахте работа във Valival Digital Agency? 

През лятото на далечната вече 2008 година с приятел дизайнер си говорихме, че искам да разнообразя малко с работата, която тогава имах в дизайн студиото, към което работех. Споделих му, че искам да пробвам „часпром“ към някоя друга компания, за да разчупя стереотипа на работа, която донякъде бях изградил, но и ми бе наложена в текущата и работа. След няколко дни той ми прати обява, публикувана във Flash форум за дизайнери и аниматори, че търсят точно такъв като мен. Писах им, а след това направо се чухме по телефона с Валентин, който година-две преди това беше стартирал компанията Валивал (тогава Web Fusion) заедно с Валери. Предложи ми да опитаме с дизайна на един сайт за климатици и… май ме хареса 🙂 И така до ден днешен – 15 години по-късно.

Как изглежда дизайна, ориентиран към потребителя? 

Дизайнът ориентиран към потребителя трябва да бъде единствено и само ориентиран към потребителя, колкото и тавтологично да звучи. Потребителите са най-различни типове – групи със специфични нужди, професионално ориентирани или по-широк кръг потребители от всякакви сфери на живота. Всеки дизайн на сайт се прави с мисъл за тези, които ще го ползват и как най-лесно, разбираемо и без излишни стъпки човек да достигне до желаната информация, видео-материал, продукт и т.н. и да ги прочете, гледа или закупи безпроблемно.

С две думи дизайнът ориентиран към потребителя трябва да бъде колкото може „по-невидим“, а след като потребителят си е свършил работата в сайта, да остане с усещането, че отново би се върнал там.

Кой е най-трудният дизайн, който сте изработвали? 

Странен въпрос. Може би този, в който клиента не знае какво иска, но много го иска.

Иначе по-сериозно – трудни казуси съм имал тогава, когато дизайнът на даден логически процес е трябвало да реша при две или повече възможности с коя и как да направя лек компромис за сметка на друга опция. Попадал съм и в задънени улици и съм преправял много неща в логиката на дизайна от по-ранни етапи, за да създам логично подреден процес. Понякога чисто математически, а и логически се изисква от дизайнът да бъде направен малък компромис в един или друг параметър, с цел да се постигне на оптимален резултат и максимална удовлетвореност на потребителя при крайния резултат. Това води до „творчески“ противоречия, които дизайнерът трябва да реши посредством микс от логически и визуални прийоми.

Какво трябва да знаят онлайн търговците за визията на техния електронен магазин? 

Визията им трябва да бъде съобразена с аудиторията на техния електронен магазин, но не трябва тя да е изразена и водеща, освен редките случаи, в които това се прави целенасочено. Водещи трябва да бъдат стъпките до достигане на търсения продукт и добре обмислените сценарии, чрез които потребителите бързо и без затруднения да извършат покупката. И все пак визията на магазинът трябва да бъде, ако не привлекателна, то поне „нормална“. Дизайнът трябва да следва функцията, за която е създаден магазинът.

Опишете идеалния онлайн магазин с три думи. 

Привлекателен, оптимизиран, съвременен.

Как се става “Звезда на електронната търговия”? 

Е как? Като участваш в конкурсът! Но преди това си свършил много, много работа и си си „написал домашното“.

Димитър Николов e част от eCommerce Academy Awards 2023 – Конкурсът на електронните търговци в България. Повече за наградите и как да се включите можете да видите тук: https://awards.ecommercebg.com/.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *