Стартиралата наскоро европейска програма „Решения в областта на информационните и комуникационни технологии и киберсигурността в малките и средните предприятия” дава възможност за субсидиране на внедряването на дигитални системи за управлението на бизнеса. Кандидатстването по нея е отворено до 19 декември 2022 година.
“Тази процедура предоставя отлична възможност за малките и средни компании да оптимизират ключовите си бизнес процеси, да спечелят конкурентно предимство и като цяло да ускорят дигиталната си трансформация” – посочва Даниела Димова от българската софтуерна компания Тим ВИЖЪН България, която е и един от водещите внедрители на дигитални решения за управление и анализ на бизнеса.
Чрез новата процедура предприятията могат да кандидатстват за внедряване на системи и модули за оптимизиране управлението на бизнеса (включително ERP, CRM и BI системи), за решения и услуги в областта на киберсигурността, дигиталния маркетинг и др.
За финансиране могат да кандидатстват микро, малки и средни предприятия от множество сектори на икономиката, с изключение на тези, които вече се финансират по други секторни програми. Те трябва да са регистрирани не по-късно от края на 2019 г. и да са реализирали нетни приходи от продажби за 2021 г. от 41 до 123 хил. лева в зависимост от размера си. По процедурата, която стартира на 17 октомври, не се изисква собствено финансиране. Тя е с общ бюджет от 30.6 млн. лв., а размерът на безвъзмездната помощ е от 3 до 20 хил. лева.
Една от допустимите за финансиране групи проектни дейности е: ИКТ услуги и решения за оптимизиране на управленските, производствени и логистични процеси. Те включват цялостни ERP системи или отделни модули за управление на веригата на доставките, управление на складово стопанство, управление на производство или управление на продажби на дребно, CRM системи, аналитични (Business Intelligence) платформи и др.
Какви са ползите от системите за управление на бизнеса
Едни от най-разпространените класове бизнес софтуер са ERP (Enterprise Resource Planning) системите – мощни решения, които събират и организират ключова бизнес информация, управляват фирмените ресурси и помагат на мениджърите да имат цялостен поглед над всички протичащи в организациите им процеси. Автоматизирането на рутинни процеси, от своя страна, води до по-висока ефективност на работата чрез елиминиране на многократното въвеждане на еднаква информация и снижаването на вероятността от грешки.
CRM (Customer Relationship Management) системите от своя страна дават 360-градусов поглед върху отношенията с клиентите, техните нуждите и досегашната комуникация с тях. Те осигуряват пълна проследимост на комуникация от момента на възникването ѝ, допринасяйки за персонализирано отношение към всеки отделен клиент, което води до изграждане на доверие и лоялност. Този тип системи са много полезни за синхронизиране усилията на маркетинговите и търговските екипи.
BI (Business Intelligence) системите свързват данни от различни източници и помагат за бързото създаване на справки и отчети, на които да бъдат базирани обосновани решения. Чрез тях могат лесно да се провеждат задълбочени анализи, които разкриват тенденции и зависимости, и позволяват да се разбере не само какво се случва с бизнеса, а и какви причини го обуславят. Не на последно място този тип системи предоставят информация за състоянието на компанията в реално време, което подпомага вземането на стратегически и оперативни решения.