70% от българите считат, че HD съдържанието е важен фактор в избора на доставчик на ТВ услуга. Според 27% водещо е високото качество (27%), а според 22% – високият брой телевизионни канали. Това става ясно от най-новото пазарно изследване „Индекс на ТВ потреблението в България” ASTRA България. 13% от участниците в проучването отговарят, че методът на свързване е бил единственият в района на дома им, а други 15% твърдят, че най-ниската цена на услугата е решаващия фактор при техния избор на ТВ свързаност.
Когато става въпрос за ТВ доставчик, 42% от българите са на мнение, че балансът цена/качество е най-важен за техния избор. За други 30% най-ниската цена на пакетната услуга се оказва решаваща, а един от пет запитани отговаря, че е избрал доставчика си по критерия „най-добро качество“. Това показва, че висококачествената телевизия е оценена за българския зрител и качеството става все и по-важен фактор.
Сателитната телевизия е идеален начин за доставката на повече ТВ канали в отговор на повишеното търсене на съдържание. Голямо разнообразие от ТВ съдържание: новинарски канали, международни, сериали и филмови програми е лесно достъпно чрез сателитна телевизия. Възможността да се избира от много богато ТВ меню и безплатни, некодирани канали със свободен достъп (free-to-air, FTA) дава на сателитната технология голямо предимство, пред останалите технологии за ТВ доставка.
Изследването покрива и отношението на зрителите към програмите с висока резолюция (HD). Според анализа на данните, мнозинството от българите определят HD, като ключов фактор за избор на телевизия. HD е от голяма важност (за 34%) или от значителна важност (за други 35%). Отношението не се променя и при избора на доставчик – 70 % от българите считат, че HD е по-скоро много важен фактор. От запитаните потребители цели 17% са съгласи да заплатят до 5 лв. повече, към абонамента си на месечна база, за да получат достъп до повече HD програми. Този процент се увеличава във възрастовата категория между 18 и 34 години от тях една трета (32%) са съгласни да заплатят повече дори за 5 допълнителни HD канала. „Много доволни“ от настоящия си ТВ план и наличните в него HD канали са едва 21% от потребителите.
Сателитът е идеалната платформа за излъчване на HD съдържание, благодарение на наличието на широколентов достъп и голям обсег който покрива цели държави и континенти. Сателитът неотменно спомага за развитието на HD пазара, тъй като е основния метод за прием на телевизия в Европа с най-голям брой домове с HDTV. Броят на домовете с прием на HD телевизия в Европа се е утроил през последните 5 години, а 56% от сателитните домове се наслаждават на HD съдържание. SES обслужва 78% от домакинствата в Европа с достъп до HDTV.
„Като сателитен оператор за нас е важно да се информираме за предпочитанията на крайните потребители, да знаем техните предпочитания, навици и настроения, които определят гледането на телевизия. Ние се стремим да бъдем гъвкави и да персонализираме предложението си към нашите клиенти, така, че те да отговорят на търсенето на зрителите. Българският пазар се развива и е силно конкурентен. Повечето от зрителите днес имат достъп до повече от един телевизионен доставчик и могат да избират по-високото качество и по-големият брой достъпни ТВ канали. Потребителите са добре информирани за последните новости в бранша, съдейки по търсенето на съдържание с висока резолюция (HD), а UHD вече демонстрира голям потенциал. В този смисъл сателитът е много гъвкав и е лесно да се настрои от SD на HD и UHD. Пазарът на HD се разраства с голяма скорост в момента и за това става все по-популярен. Нашето изследване показва, че основният ръст на HD идва от интереса към спортни, филмови и тематични канали“, заяви Михай Урсои, генерален мениджър на ASTRA за Румъния, България и Молдова.
От различните въпроси в изследването става ясно, че не цената е водещ фактор при избора на телеком, а допълнителните възможности. Когато са запитани “Какво би ви накарало да си смените доставчика на телевизия, освен цената?” цели 30% от българите отговарят, че това е възможността за достъп до любимите канали на смартфон, таблет или лаптоп. За 25% повод би била възможността да гледат телевизия с едно единствено дистанционно, а 13% биха били привлечени от Video on demand услуга. Запитани, 61% от мъжете и 49% от жените планират следващият телевизор, който закупят, да бъде с full HD възможности, докато в същото време 38% имат по два телевизора в дома си, а 29% имат по три.
Що се отнася до предпочитанията към телевизионни програми в HD качество, българските зрители най-много предпочитат филми и сериали (64%), документални филми (40%), новини и спортни предавания (35% за всеки от отговорите) и забавни канали. За цели 53% от мъжете е важно да гледат спортни предавания във високо качество, а същото е валидно за 72% от жените и филмовите предавания и любимите сериали.
За вида на предпочитаните канали, можем да кажем, че българите се придържат към гледането на любимите си политематични канали и канали за развлечения, предпочитани от 81%, като тук полът, възрастта и географското местонахождения не оказват влияние. Следващи по популярност са филмовите канали, предпочитани от 59% от респондентите, следвани от документалните канали с 52%, новинарски и спортни канали с 42% и 40%.
Изследването разкрива и навиците на българите при гледане на телевизия. Важно е да споменем, че 44% от запитаните гледат по 2-3 часа телевизия ежедневно, през работните дни. Около една трета (31%) твърдят, че гледат дори повече 4-6 часа, а един на всеки осем твърди, че гледа телевизия повече от 6 часа на ден. Тенденцията се запазва и през уикенда. Българите обичат да гледат телевизия и 25% отговарят, че гледат между 2 и 3 часа телевизия на ден през почивните дни, а 40% отговарят от 4 до 6 часа на ден, през уикенда.