Google, Facebook и други сайтове, които имат новинарско съдържание в платформите си, трябва да плащат годишен данък за финансиране на журналистиката във Великобритания. Това е позицията на Асоциацията на медиите, браншовата организация, която представлява по-голямата част от британските медии. Предложението идва, след като вестникарската индустрия в страната се сви от 6.8 милиарда паунда до 3.6 милиарда през последнит едесет години.
„Основната загриженост днес е загубата на рекламни приходи, които преди това поддържаха качествена местна журналистика, а сега текът към световните търсачки и социални медии, които нямат съществен принос в разходите за производство на оригиналното съдържание, от което се възползват“.
Платформите на Google и Facebook са все по-значим източник на новини, а според доклада на Pew от 2017 година, две трети от американците получават новини в социалните медии. Изследванията на Reuters и Оксфордския университет сочат, че през 2018 година, социалните медии вече са източник на новини за 39% от хората в Обединеното кралство. Подобно предложение имаше и в Испания през 2014 година, но то беше последвано то затваряне на новинарската услуга за тази държава от страна на Google.
Асоциацията на медиите предложи още Facebook да споделя приходите си с вестниците, когато техните истории се появяват в емисиите на потребителите, дори и те да не кликват върху тях. Освен това NMA би искала технологичните компании да дават „разумно предизвестие“, когато правят промени в условията на своята дейност или алгоритми, които засягат издателите на новини. Асоциацията засегна и широкоразпространения проблем сфалшивите новини, като предложи технологичните компании да носят същата правна отговорност като издателите, чието съдържание ще бъде наблюдавано от независим регулатор.