Съвременните автомобили, използващи безжична връзка за обмен на данни с различни услуги, могат да предават на производителя прекалено много информация за своя собственик. Това сочат резултатите от изследване, направено от германската автомобилна асоциация ADAC.
Получените данни, например, за изминатото разстояние или времето, прекарано на път, могат да се използват от сервизния център за разчет на датата на поредния технически преглед и оценка на ресурсите на колата. Но както се оказва, автомобилите могат да предават на производителя и маса странична информация.
Изследването на ADAC показва, че един от моделите на известен германски концерн изпраща информация за осветителните тела, оборотите на двигателя, продължителността на използване на различните режими на движение, а така също натягането на предпазните колани при рязко спиране. Нещо повече, предават се данни за въвежданите в навигационната система маршрути и контакти от указателя на включения смартфон.
С голяма доза вероятност подобна информация предават и други съвременни автомобили с достъп до интернет. Ситуацията се усложнява от това, че възможността за предаване на информация по безжичен начин ще стане задължителна от 2018 г за всички нови коли, продавани в Европа. Става дума за системата спешна помощ eCall. Тази услуга автоматично набира единния номер за спешна помощ (112) при сериозно пътно-транспортно произшествие, съобщавайки на спасителите местонахождението на автомобила и някои други сведения.
Поради тези причини се предлага на автомобилните производители да създадат за всеки конкретен модел списък с предаваните данни и да се даде възможност на собствениците на коли да блокират предаването на информация, нямаща отношение към работата на системите за безопасност, оказване на помощ на пътя и връзка със спасителните служби.