Perplexity иска да купи Chrome за $34.5 милиарда

Стартъпът за търсене с изкуствен интелект Perplexity направи неочаквана оферта за впечатляващите 34.5 млрд. щ. долара в брой за закупуването на уеб браузъра Chrome от Google. Новината идва в критичен момент, докато американското Министерство на правосъдието (DOJ) обмисля да принуди Google да се раздели с най-популярния браузър в света като част от мащабно антимонополно дело.

Офертата на Perplexity, ръководен от Аравинд Сринивас, е повече от два пъти по-голяма от последната оценка на компанията, която достигна 18 млрд. щ. долара след нов рунд на финансиране през юли. Този ход, макар и определян от анализатори като “дълъг изстрел” и дори “ПР трик”, подчертава огромните амбиции на компанията и нарастващото значение на уеб браузърите като ключова врата към потребителите в ерата на изкуствения интелект.

Стратегически обещания и финансова мистерия

Условията, предложени от Perplexity, са внимателно формулирани, за да отговорят на евентуални регулаторни и потребителски притеснения. Компанията обещава да запази ядрото на браузъра, Chromium, като проект с отворен код и да инвестира допълнителни 3 млрд. щ. долара в неговото развитие през следващите две години.

Най-изненадващото е, че Perplexity се ангажира да не променя търсачката по подразбиране, оставяйки Google като основен избор за милиардите потребители на Chrome. Този ход цели да неутрализира опасенията, че придобиването е опит за налагане на собствената AI търсачка на Perplexity.

Въпреки че офертата е за колосална сума, която значително надвишава набрания от компанията капитал от около 1 милиард долара, от Perplexity уверяват, че “множество големи инвестиционни фондове са се съгласили да финансират трансакцията изцяло”, макар и без да назовават имената им.

Контекстът: Антимонополен натиск и надпреварата за AI

Този ход не е случаен. Той е пряк отговор на продължаващата антимонополна битка на Google. След като федерален съдия отсъди, че Google е поддържала незаконен монопол в онлайн търсенето, се очаква решение за необходимите мерки за възстановяване на конкуренцията, като принудителната продажба на Chrome е един от обсъжданите варианти.

Интерес към Chrome са проявили и други гиганти като OpenAI, Yahoo и Apollo Global Management, което превръща потенциалната продажба в истинско наддаване за бъдещето на достъпа до интернет.

Perplexity не крие амбициите си. Компанията наскоро пусна собствен браузър, наречен Comet, който интегрира AI функционалности за автоматизиране на задачи и по-ефективно сърфиране. Придобиването на Chrome с неговите над три милиарда потребители би дало на Perplexity несравнимо предимство в надпреварата с конкуренти като OpenAI, които също разработват собствен браузър.

История на дръзките ходове

Това не е първата амбициозна оферта от страна на Perplexity. През януари 2025 г. компанията направи предложение за сливане с американския бизнес на TikTok, в опит да спаси популярното приложение от забрана в САЩ. Тези действия рисуват картина на агресивна стратегия за растеж и желание за директна конкуренция с най-големите имена в технологичната индустрия.

Засега Google не е коментирала офертата и не е показвала желание да продава Chrome. Независимо от изхода, дръзкият ход на Perplexity вече разтърси индустрията и постави на фокус решаващата роля на браузърите в бъдещата доминация на пазара на изкуствен интелект.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *