Руската компания StartRocket възнамерява да създаде ни повече, ни по-малко гигантски “орбитален билборд”, който ще прожектира космически реклами в нощното небе.
Това ще става чрез система от cubesat сателити, които заедно ще създават картина. За незапознатите – cubesat е иновативна концепция за много малки сателити, достигащи няколко десетки сантиметра, които са много по-достъпни и ако бъдат изведени голям брой от тях в орбита, могат да извършват редица задачи, невъзможни за по-големите традиционни изкуствени спътници.
Новината вече беше потвърдена от руското подразделение на PepsiCo, което ще бъде първия клиент на иновативния рекламен канал, ако проектът изобщо се реализира. От компанията за газирани напитки дори споделиха, че първата им реклама в космоса щяла да бъде насочена срещу стереотипите, свързани с геймърите.
“Вярваме в потенциала на StartRocket. Орбиталните билборди са революция на комуникационния пазар” – съобщи по този повод говорителката на руския офис на PepsiCo Олга Мангова, потвърждавайки, че партньорството между двете организации е реално.
Въпреки това пред самия проект все още има много неизвестни. Дори и да оставим на страна техническите предизвикателства, свързани с прожектирането на рекламно съдържание направо от околоземна орбита, чисто регулаторните въпроси също не са малко.
Днес дори болборд позициите по улиците на градовете изискват разрешение от община или друга институция, а какво остава за реклама, която ще се вижда от жителите на множество градове и може би държави. Подобен проект вероятно ще изисква наличието на международно законодателство, сходно с това за разпределение на орбиталните позиции за сателити например.
Дори днес голяма част от гражданите е негативно настроена към агресивните реклами и можем само да си представим каква реакция би предизвикала реклама, която ни се натрапва от нощното небе. Не е изключено срещу подобен проект да възникнат и протести.