post

Microsoft представи днес резултатите от проучване за безопасност в онлайн пространството, според което 78% от анкетираните разполагат с основни познания и инструменти за онлайн защита, но не знаят как да се защитят срещу киберпрестъпления, които разчитат на измама като фишинг, кражба на самоличност или пари.

Компанията обяви резултатите в рамките на Деня за безопасен интернет – събитие, което се организира Insafe, инициатива на Европейската комисия за повишаване на информираността за безопасно сърфиране в интернет, което Microsoft традиционно подкрепя.

Резултати и изводите от проучването се базират на Индекса за компютърна безопасност на Microsoft (MCSI), при който са анкетирани над 11000 души от 27 страни, с цел да установи какво е поведението им и какви инструменти използват, за да гарантират своята безопасност онлайн. На анкетираните са присъждат точки при активно използване на добри практики за сигурност, като общият и най-висок сбор от точки на MCSI е 100.

Средният MCSI резултат за всичките 27 страни е 44. Той показва промяна от софтуер (програмно) базирани заплахи към потенциални заплахи в социалните мрежи.

Според проучването, въпреки използването на антивирусен софтуер и пароли от много голям брой от потребителите, е необходима допълнителна информация и обучения за наличните инструменти и механизми за защита в онлайн пространството. Те могат да помогнат за по-добра информираност и съответно по-добра защита срещу евентуални заплахи и измами в социалните мрежи, които заблуждават потребителите с цел кражба на лични данни или самоличност.

„Според проучването, 56% от анкетираните не се наясно как да се предпазят от кражба на самоличност, а 73% не се информират за това какви са най-новите начини за защита на тяхната репутация онлайн. С използването на Индекса за компютърна безопасност на Microsoft, ние целим да насърчим потребителите да се интересуват, да се информират и да предприемат действия за своята безопасност в интернет”, заяви Георги Ранделов, изпълнителен директор на Майкрософт България.

„Ние можем да помогнем за ограничаване на рисковете и заплахите в интернет, на които сме свидетели, и които постепенно преминават от технически, към такива в социалните мрежи. С провеждането на това проучване, ние периодично напомняме на родителите, учителите и децата да се възползват от доказани и ефективни инструменти, информация и инструкции за безопасност, които се предлагат от Microsoft и други компании”, допълни той.

Проучването MCSI показва, че потребителите предприемат мерки основно за гарантиране на безопасна работа с компютър и за борба с технически рискове и заплахи, с които най-често се сблъскват, сред които електронна поща от непознат подател, вируси и шпионски софтуер.

85% от анкетираните инсталират антивирусни програми за защита от зловреден и шпионски софтуер.

В същото време киберпрестъпниците стават все по-изобретателни. Изследването сочи, че много потребители са потенциално уязвими на социални атаки и не вземат предпазни мерки за защита срещу киберпрестъпници, които използват измама с цел кражба на пари и лични данни.

Така например, едва половината от хората променят настройките си за поверителност в социалните мрежи, за да ограничат какви данни споделят, и едва 29% заявяват, че използват филтри за фишинг и сърфиране в интернет.

Microsoft се ангажира с проблемите на интернет безопасността сред подрастващите

Повече от 600 служители на Майкрософт от 20 европейски държави работят като доброволци в подкрепа на Деня за безопасен интернет. Те имат за цел да обучат близо 100000 деца, учители и родители как да се осигури ефективна защита на подрастващите в интернет.

Компанията предлага редица инструменти, разработени за ограничаване на онлайн рисковете, сред които: Родителски контрол на Windows 7, Семейна безопасност на Windows Live 2011, както и настройките за семейна безопасност на Zune и Windows Media Center, които позволяват на родителите да ограничават онлайн съдържание според възрастта на детето.

Родителският контрол на Windows Internet Explorer 9 дава възможност на родителите да проследят конкретна и подробна информация за действията на децата в интернет.

Родителският контрол на Xbox помага на родителите да не позволяват децата да са изложени на неподходящо съдържание от игри или DVD-та.

В допълнение Microsoft провежда кампания за безопасен интернет от 2007 г. Тя има за цел да насърчи и повиши информираността на родителите, учителите и децата за опасностите, които интернет пространството крие, както и да предостави информация, съвети и инструменти за безопасно сърфиране в мрежата.

През 2010 г., като част от дългогодишната кампания „Децата безопасно в Интернет“, Microsoft стартира проекта НетАларма, в рамките на който стотици младежи от цялата страна се ангажираха и създадоха своя национален Манифест за безопасен Интернет. В него те дават съвети за това как безопасно да се използва мрежата.

Сред съветите и правилата, върху които младежите акцентират в своя Манифест са:

– да не се споделят лични данни

– да се обръща внимание с кого общуват онлайн

– да споделят с родителите си кои места в интернет посещават

Резултати от проучването Индекс на компютърна безопасност на Microsoft MCSI

В проучването са анкетирани над 11000 души от 27 страни:

– Над половината (57%) от анкетираните заявяват, че актуализират софтуера си и/или са включили автоматични актуализации

– Над една трета (39%) от анкетираните не се образоват как да защитят онлайн репутацията си или да предотвратят и коригират кражба на самоличност

– 61% са създали пароли с големи и малки букви, цифри и символи

– Над половината (51%) заявяват, че превеждат пари само на проверени и добре известни сайтове

– На въпрос как защитават сигурността си в интернет, половината заявяват, че са включили и оставили защитната си стена

– Едва 18% са инсталирали софтуер против вируси и шпионски програми на мобилните си телефони

Резултати по възрастови групи

Резултати при различните възрастови групи
14-24 г. 25-29 г. 30-44 г. 45-59 г. 60+
47,08 47,27 45,04 40,97 39,70

– Индексът показва, че по-младите възрастови групи са запознати със заплахите в социалните мрежи. Над две трети (69%) от 14-24 годишните са променили настройките за поверителност в социалните мрежи, за да ограничат информацията, която споделят. Това е два пъти повече в сравнение с (34%) от 45-59-годишните.

– Младите хора са по-склонни да използват търсачки, за да следят и управляват личните си данни онлайн, като 40% от 25-29-годишните действително правят това, в сравнение с 22% от хората между 45-59-годишна възраст.

– 62% от 14-24-годишните създават екранни имена и/или геймър тагове, които не са истинските им имена. Те имат и най-висок резултат (68%) при създаването на пароли с големи и малки букви, цифри и/или символи.

– 25-29-годишните са по-склонни (32%) от другите възрастови групи да се образоват за най-новите начини за защита на онлайн репутацията им, като 71% от тях променят настройките си за поверителност в социалните мрежи, за да ограничат каква информация споделят.

– 30-44-годишните са с най-висок резултат по отношение на инсталирането на софтуер против вируси, зловредни и шпионски програми на своите компютри и/или лаптопи, като 87% твърдят, че са направили това. 61% от 30-44-годишните са заявили също, че актуализират софтуера си и/или са включили автоматичните актуализации.

Резултати: пол

Резултати въз основа на пол
Мъже Жени
45,02 42,52

Мъжете се представят по-добре в общия индекс със среден резултат от 45,02 в сравнение с жените, които постигат 42,52. Резултатите показват, че мъжете са по-склонни да актуализират софтуера си, да включват защитните си стени и да използват филтри за фишинг и сърфиране в интернет, в сравнение с жените.

Резултати: родители/неродители

Резултати при родители и неродители
Родители Неродители
41,65 46,17

– Представянето на родителите като цяло е по-слабо по отношение на безопасността в интернет.

– По-високият резултат при потребителите, които не са родители, отчасти се дължи на различните видове дейности, които младите хора извършват в интернет. Така например, 41% от тях редактират личните си данни, които могат да се отразят на онлайн репутацията им, в сравнение с едва 23% от родителите, а над половината (52%) от хората без деца са създали псевдоними и/или геймърски никове в сравнение с 31% от родителите.

Тълкуване на Индекса за компютърна безопасност на Microsoft (MCSI)

0-19 точки – Необходимост от основни познания: Резултат в този диапазон показва, че потребителите може би не се възползват от най-основните (и често безплатни) съществуващи инструменти и механизми за онлайн защита.

20-79 точки – Може и по-добре: Резултатите в този широк диапазон предполагат, че потребителите като цяло се справят добре, но има възможност да научат повече за новите рискове и заплахи, особено в сферата на социалните мрежи.

80-100 точки – Продължавайте все така: Оценката в този диапазон показва, че потребителите са добре запознати с различните заплахи – както съществуващи, така и настъпващи, както и с необходимите стъпки за защита срещу тях.

Индексът за компютърна безопасност на Microsoft е създаден чрез онлайн анкети на сайтове на MSN и Microsoft в 27 страни, в т.ч. Австрия, Белгия, Португалия, Франция, Германия, Финландия, Норвегия, Италия, Швеция, Холандия, Дания, Ирландия, Испания, Русия, Словакия, Босна, Черна гора, Словения, Гърция, Чехия, Полша, Литва, Казахстан, Малта, Украйна, Израел и Бразилия. Общият брой на анкетираните от всички страни е над 11000.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *