От днес потребителите на Facebook и Instagram в Канада вече няма да могат да разглеждат или споделят линкове към новини, както и да виждат видеоклипове и снимки, публикувани от издатели и телевизионни оператори.
Meta, която от няколко месеца заплашва да предприеме тази драстична мяска, заяви, че ще са необходими няколко седмици, за да влезе тя в сила за всички потребители в страната. От изявлението на компанията-майка на Facebook и Instagram става ясно още, че всяко съдържание, споделено от международни новинарски организации, също няма да бъде видимо в двете платформи на територията на Канада.
Гигантът в социалните медии взе това решение в отговор на приемането от канадските законодатели на Закона за онлайн новините. Той изисква от определени платформи да договарят споразумения за споделяне на приходите с новинарските организации. Целта е да се реши проблемът със срива на приходите от реклама, с който новинарските агенции се борят през последните две десетилетия на фона на разрастването на онлайн услугите.
Канадската национална обществена компания за радио и телевизия CBC отбеляза, че Facebook и Google поглъщат около 80% от приходите от онлайн реклама. В отговор на законодателството Google също планира да спре достъпа на потребителите в Канада до връзки към новинарски материали в няколко свои продукта.
Meta и преди е оказвала отпор на законодателите по отношение на новинарското съдържание. В началото на 2021 г. тя спря потребителите в Австралия да споделят линкове към новини във Facebook. Въпреки това Meta, Google и други притежатели на платформи отстъпиха и в крайна сметка постигнаха споразумение да плащат на издателите там за публикуването на новинарски връзки и фрагменти.