Деян Дянков
Pixel Media е на най-голямото технологично изложение IFA в Берлин
Тази сутрин пристигнах в Берлин и почти веднага се отправих към изложението IFA, където ме очакваше първото (и да се надяваме последно) разочарование. Каквото и да говорят цифрите на сухата статистика след месец, чисто субективното ми усещане е, че интересът към изложението тази година е доста по-слаб от обикновено (разбирай – от времената преди Кризата).
Посещавам IFA всяка година от 2005 насам, като единственият ми пропуск бе миналата година, защото точно по това време кипеше предстартовата треска около официалното пускане на PixelMedia.bg. Не знам как е било миналата есен, но IFA 2010 определено е най-слабо посетеното всичките 4 досегашни изложения, на които съм бил. Едва ли в официалните бюлетини и прес релиизи ще се акцентира точно върху този факт, но интересът на масовата аудитория е разочароващ. А на него се възлагаха огромни надежди поради две основни причини.
По-важната от тях е, че IFA 2010 е първото голямо изложение след глобалната финансова и икономическа криза (да, в повечето европейски страни тя вече отшумява, в България както обикновено това ще се случи със закъснение). Анализаторите предвиждат, че след като хората в течение на година и половина силно ограничиха своите покупки на потребителска електроника, предстои период на сериозен ръст в продажбите, когато всички се втурнат да обновяват остарялата си техника. Да, но хората май никак не бързат да изпълнят тези прогнози. И което е още по-лошо – те дори не се вълнуват толкова много какво интересно предстои да се появи на пазара. Очевидно излизането от кризата е съпроводено не с предвижданата (и жадувана от производителите) консуматорска еуфория, а с доза недоверие и прагматизъм от страна на потенциалните клиенти на високите технологии.
Втората основна причина, поради която всички възлагаха толкова големи надежди на IFA 2010 е, защото тя е юбилейна. Тазгодишното изложение е 50-то поред и организаторите направиха всичко възможно да отпразнуват рождения му ден с подобаващ блясък. Те непрекъснато приобщават нови и нови отрасли от техниката и технологиите и обединяват изложенията им под шапката на IFA. Само един пример – до 2008 IFA бе фокусирана основно върху черната техника и мнозина останаха изненадани да видят готварски печки, перални и хладилници на изложението преди три години. Ангажирането на всички най-големи производители на бяла техника с IFA преди 3 години се оказа изключително успешен ход от страна на организаторите. Поради естеството на тяхната продукция, производителите на бяла техника окупират големи изложбени площи и само благодарение на тях IFA регистрира ръст. Тази година ръстът е просто удивителен – с цели 11% до над 134 хиляди квадратни метра. При 134 хиляди квадратни метра изложбена площ, IFA 2010 изглежда дори по-силна от периода на възход точно преди кризата. Какво правим обаче, когато тази площ е полупразна и хората просто не се вълнуват какво се случва на изложението?!
Когато преди идвах в Берлин за IFA, нямаше нужда изобщо да се оглеждам – тълпите сами ме водеха към изложбените зали. Тази година, улиците около IFA са пусти и причината за това далеч не е в лошото време.
Снимката от северния вход на IFA, която виждате над този постинг, е достатъчно красноречива. Само допреди две години обширното пространство, заобиколено от знамената на Samsung, бе препълнено с хора. Днес, в събота (неработен ден!) площадът е пуст и само тъжните промоутъри се чудят на кого да раздадат тоновете рекламни материали, които са приготвени за събитието.
Не ме разбирайте погрешно – халетата на големите компании отново са препълнени с хора… преди обаче стълпотворението бе наистина епично (до такава степен, че дори съм се чудел дали има смисъл да идвам за събота/неделя, при положение че навалицата превръща изживяването в същински кошмар). Е, ако не друго, сега придвижването е значително улеснено:)
Броят на изложителите на IFA 2010 също бележи драматичен ръст от 22%. Общо 1423 компании очакват търговски посетители, представители на медиите и обикновени потребители да атакуват техните щандове и халета на IFA 2010.
Първите предварителни данни за посещаемостта ще станат известни към края на другата седмица, но чисто субективно – интересът към 50-тата поред IFA, поне за мен, е разочароващо слаб. Имах някакво лошо предчувствие още при качването в самолета за Берлин, в който не видях нито едно познато лице от българските ИТ медии (или по-скоро – от това, което е останало от тях след кризата), нито пък обичайните представители на големи компании и търговски вериги.
Дано тези първи впечатления се окажат погрешни и с разкъсването на сивите дъждовни облаци над Берлин IFA отново да заприлича на обсадена крепост, защото на изложението определено има какво да се види.
Очаквайте всичко най-интересно, което се изпречи пред очите ми за няколкодневния престой на най-голямото технологично изложение в света, да бъде описано на PixelMedia.bg и съпроводено с много, много снимки:)
А сега, вместо да губя време в празни приказки, скачам с главата надолу в морето от телевизори с плоски панели и фантастичните 3D образи, които те пресъздават;-)