Стотици фирми се оказваха нарушители на Общия регламент за защита на личните данни (GDPR) заради спорни действия от страна на интернет гиганта Google. За това алармираха представители на рекламния бизнес, пише Reuters.
Казусът се заплита след решението на Google да отложи влизането си в консорциум от компании, предлагащи реклама в интернет. Ходът на гиганта се отрази пряко и върху устрема на останалите членове да се съобразят с новите европейски правила, са споделили пред изданието шестима души, част от програмата, пише economic.bg.
Те обръщат внимание, че някои фири са изложени на опасност от глоби. Най-застрашени са неосведомените собственици на уебсайтове и приложения, които получават приходи от реклама, насочена към тях според механизмите на Google. Според гиганта те са отговорни за това да предоставят на европейските си потребители опция за информирано съгласие за получаване на таргетирани търговски послания.
Казусът показва нагледно как решенията на търсачката предизвикват каскада от последици в цялата рекламна индустрия. А тя е огромна – оценява се на 200 млрд. долара и за никого не е тайна, че е доминирана от бизнес звеното на Alphabet.
Казусът
Данните за идентификация на посетителите на даден уебсайт може да преминат през дузина компании по веригата преди дадена реклама да се зареди. Според изискванията на GDPR обаче всяка една от тях трябва да е получила съгласие от потребителя.
На 25 май, когато Общият регламент влезе официално в сила, стотици компании за рекламни технологии близо месец вече използваха инструмент за потвърждение. На 22 май обаче Google изненадващо обяви, че няма да се присъедини към програмата на индустрията до август.
Компанията разработи временно решение, което според мнозина е несъвършено и в резултат на това се оказва, че някои от клиентите на Google насочват реклами към потребители, които не са дали съгласието за персонализиран маркетинг.
Към момента гигантът отказва да коментира въпроса. Известно е обаче, че нарушенията на правилата по GDPR се наказват строго. Най-плашеща за всички е потенциалната глоба в размер на до 4% от глобалните годишни приходи на фирмата. Все пак трябва да се има предвид, че опасността действително е залегнала в Регламента, но би се стоварила трудно върху бизнеса, ако той все пак полага усилия дейността му да е приведена към новите изисквания.
Все пак действията на Google застрашават редица фирми. В тази връзка мениджъри настояват регулаторите да се съобразят с казуса и да вземат предвид, че търсачката не поддържа технологията на консорциума.