GLOBUL поиска либерализация на пазара на фиксирани гласови услуги в България и осигуряване на равни условия за развитие в сегмента на широколентовия интернет по време на организираната от Българска телеграфна агенция (БТА) кръгла маса на тема: „Конкуренция на пазара на телекомуникационни услуги и бъдеще на широколентовия интернет”.
По време на дискусията GLOBUL призова регулаторните органи да предприемат адекватни действия, насочени към развитието и регулацията на местния пазар на широколентов интернет и този на фиксираните гласови услуги.
Към момента България изостава от тенденцията на развитие в другите европейски страни – до януари 2010 г. проникването на широколентовия достъп до интернет у нас е 13% в сравнение със средното за ЕС ниво от 24,8%, а разпространението на конвергентните услуги е едва 1,16% за сметка на все по-широкото използване на мобилни телефонни услуги.
„GLOBUL смята, че основните препятствия пред развитието на броудбанд пазара и предлагането на пакетни телекомуникационни услуги в България са липсата на достатъчно ефективни регулаторни действия и продължаващата тенденция за толериране на историческия оператор”, коментира Ангелина Лякова, Директор “Регулации” в GLOBUL.
Според GLOBUL, доминиращата позиция на БТК на пазара на фиксирани гласови услуги и на броудбанд пазара в сегмента на DSL достъпа създава предпоставки за осъществяване на нелоялна конкуренция, а също така спъва опитите на алтернативните оператори да навлязат активно на пазара на широколентов достъп при справедливи за тях условия.
GLOBUL е против засилената либерализация и допълнителните регулации на мобилния пазар при отсъствието на достатъчно регулативни мерки по отношение на пазарите на фиксирани услуги и на широколентов интернет. Ето защо операторът настоява Комисията за регулиране на съобщенията да изготви пълни анализи и на двата пазара, отчитайки текущите икономически условия и прилагайки необходимите регулаторни мерки в съответствие със съществуващите европейски препоръки.
Либерализацията на местния телекомуникационен пазар и създаването на реална конкурента среда са ключови фактори за формирането на интегриран европейски пазар, който да предостави на всички потребители свободен достъп до пакетни телекомуникационни услуги и широколентов интернет.