До преди няколко години, гейм разработчиците обичаха да се делят в зависимост от платформата, за която правят заглавия. Някои компании правеха с приоритет конзолни, други PC, трети мобилни игри. Само няколко водещи издателя, които имат под шапката си десетки студиа можеха да си позволят да създават мултиплатформени продукти. Но дори и при тях, само някои от хитовите заглавия получаваха версия за всяко устройство.
Технологиите на разработване, публикуване и съответно на игра се промениха драстично. В комбинация с облачните системи и все по- навлизащите гейм стрийминг услуги, кросплатформеността се превръща в задължителен компонент за гейм студиата.
От мобилен към универсален
От няколко години, това е мантрата на Gameloft – френският разработчик, популярен със своите игри за мобилни устройства. Компанията реално вече не прави заглавия само за смартфони и таблети.
Ако трябва да бъдем точни определението „мобилен разработчик“ при Gameloft отпада през 2014 г., когато започва да публикува игрите си за Windows Store. Бързо след това я последва и онлайн платформата Steam на Valve, която е дългогодишен стандарт сред PC геймърите.
С известно закъснение игрите на Gameloft започват да навлизат и при конзолите. Адаптирането на заглавия, правени основно за сензорни екрани към контролер се оказва по- голямото предизвикателство, отколкото за PC. Затоват първите портове на игрите на Gameloft за Nintendo Switch започват да излизат по-масово едва през 2019 г.
Облачният гейминг – новото поле за изява
Облачните гейм услуги започнаха да никнат като гъби след обилен дъжд през 2020 г. Вече всички технологични гиганти разполагат с подобни платформи – Microsoft с Xbox Game Pass (Project xCloud), Apple с Apple Arcade, Amazon с Luna, Google със Stadia и Facebook с Facebook Gaming.
Gameloft не подминава тази тенденция и започва да включва заглавия и за този нов начин за достигане до геймърите. От изброените по- горе, засега френският разработчик присъства в Apple Arcade и Facebook Gaming. Като и при двете услуги, Gameloft вкарва свои игри при техния им дебют. За първата платформа може да споменем Ballistic Baseball, а за втората – Asphalt 9: Legends.
Така тенденцията да се стремят да са навсякъде се запазва от страна на френския издател.
Българската връзка
Предизвикателството да се правят игри за различни платформи се пренася и на българска земя – в софийското студио на Gameloft. В него работят над 200 души, като има компетенции за целия цикъл по създаването на едно заглавие. Той включва от концептуалната фаза, през създаването на прототип, после на работещи версии, тестване, последваща поддръжка и дори самия маркетинг.
„Геймлофт България“ стои зад една от най- успешните игри на френския разработчик – March of Empires. Тя може да се намери за повечето платформи, в които компанията присъства – Android, iOS, Steam, Windows 10 Store. Друго популярно заглавие е War Planet Online.