Facebook („Фейсбук”) и всички други уебсайтове ще могат да трият ваше лично съдържание, ако преценят, че нарушава авторски права. Това е една от възможните промени, които предвижда новата европейска директива за авторското право, която ще бъде гласувана в правната комисия на Европарламента. Ако бъде приета, тя ще задължи всички уебсайтове да инсталират филтри, които да следят в реално време всичко, което потребителите качват.
Така например, ако качите клип от сватбата си, а за фон звучи песен на Адел, алгоритмите на „Фейсбук” ще я разпознаят и ще изтрият целия клип. Идеята срещна вълна от недоволство, като противниците й твърдят, че създава предпоставки за масова цензура и ще убие по-малките интернет платформи, тъй като технологията за подобни филтри е скъпа и с нея разполагат само интернет гиганти като Google, Facebook и Youtube, информира Дарик.
Най-спорната част от новата директива е т.нар. член 13, който вече ще държи всяка интернет платформа отговорна за всичко, което потребителите качват, обясни за Дарик Димитър Димитров от “Уикимедия”: “Проблемът е, че единственият начин да направиш това е като следиш активно още преди да са се появили всички постове, всички коментари, всички качвания на всички твои потребители. Което от наша гледна точка означава да инсталираш една система за надзор и шпионаж и преди каквото и да било показано в интернет всяка платформата да го контролира”.
Алгоритмите във филтрите обаче не могат да разпознават изключения в авторското право, като например цитиране, пародия или ползване за образователни цели. Според IT специалиста Божидар Божанов това ще доведе до изтриването на много легални материали: “Проблемът е, че тази технология е много неперфектна, тоест решава, че нещо е защитено от авторско право, обаче то всъщност не е. И съвсем легитимни или безобидни видеа, като например как дете си играе на улицата и отзад на някакво заведение има телефон, алгоритъмът ще реши, че това нарушава авторски права. И ако има задължение качено съдържание да бъде сваляно само защото някакъв алгоритъм е посочил, че то съвпада с някакъв материал, който е защитен от авторско право, без да вземе предвид кое точно е изключение, кое е за журналистически цели, кое за пародийни цели…. Алгоритмът не може да каже тези неща”.
Според изпълнителния директор на “Мюзикаутор” Иван Димитров обаче в момента платформи като Youtube печелят от авторско съдържание и не плащат достатъчно на авторите: “Всичко това произтича от факта, че моделът на Youtube е базиран на качването на съдържание от неговите потребители, без авторите да имат каквато и да е възможност да влияят върху този процес и в същото време не са дали своето разрешение или съгласие на каква цена това нещо би трябвало да се случва”.
Според Димитър Димитров обаче промените само ще създадат нов монополен пазар за големите платформи, тъй като те единствени в момента разполагат с технологията за филтри: “Каквото се случи тук, е преди четири-пет години всички нападаха Youtube или Google, че имат много пари и не дават на никого другиго. Комисията с цел да се бори против пазарното надмощие на Google написа нещо, което създава абсолютно нов монополен пазар на Google. Защото какво ще се случи – както вече има Google Ads и Google Analytics и какво ли още не, просто ще има още една услуга, например Google Content Management, да кажем и на още една-две фирми, но Google ще е доминантното, и ти като платформа ще имаш избора или да инвестираш пари и да назначаваш хора, да развиваш такива филтри или да си платиш на Google и да кажеш: ОК, това сме го аутсорснали и решението е готово”.