BMG проведе форум на тема „Софтуерният пазар в България – пътят напред”

На 3 май 2011 г. в Гранд Хотел София водещият софтуерен дистрибутор за България „БиЕмДжи” проведе партньорска среща – форум на тема „Софтуерният пазар в България – пътят напред”.

В срещата взеха участие Първан Русинов, зам. министър на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщения, Георги Ранделов, изпълнителен директор на Майкрософт България, Георги Дамянов, директор дирекция „Авторско право” в Министерство на културата, Михаил Златанов, продуктов мениджър „Решения за бизнес продуктивност” в Майкрософт България и Боян Бойчев, управител на „БиЕмДжи” ООД.

„Днешният форум ще покаже голямата роля на информационните технологии за развитието на страната. Той ще допринесе в значителна степен за консолидирането на позициите на изпълнителната власт, бизнеса и обществените организации по една от най-значимите теми за обществото – информационните технологии. Възможността да се използват информационните технологии в максимална степен са част от приоритетите на съвременната икономика, политика и демокрация. Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщения, като институция в правителството на европейското развитие, е отговорно за развитието на ИКТ сектора в България.” – с тези думи започна своето изказване Първан Русинов, зам. министър на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщения.

Докладът на зам. министър Русинов бе на тема „Ролята на държавата за развитието на ИТ бизнеса в България –  2011 и 2012 г.” и запозна присъстващите с целите, действията и посоките, към които са насочени усилията и работи Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщения.

„В България има две групи хора, които се занимават със софтуер. Едната група са разработчиците, а другата – потребителите.” – така започна своето изказване Георги Ранделов, изпълнителен директор на Майкрософт България. „Майкрософт стои като „връзка” между тези две общества в страната. Инвестициите, които компанията прави в България за българското образование всяка година, са над 300 хиляди долара. По този начин се подготвят кадри, които да работят за българските разработчици, а също така да бъдат новите предприемачи и ръководители на български държавни и частни институции. От друга страна, работим и с потребителите, за които предлагаме различни иновативни технологии, с които те да оптимизират управлението и бизнеса.”

„Microsoft Office 365 – нови възможности за партньорите на Майкрософт“ представи Михаил Златанов, продуктов мениджър „Решения за бизнес продуктивност” в Майкрософт България. Презентацията бе насочена към запознаване с продукта, ползите и пазарните възможности за партньорите.

На тема „Интелектуалната собственост в Република България – политики и инициативи” бе докладът на Георги Дамянов, директор дирекция „Авторско право” в Министерство на културата, който запозна присъстващите с политиката на Министерство на културата в областта на защитата на авторското право, и по-конкретно – в частта, касаеща софтуерното пиратство.

За 2009 г. по официална статистика софтуерното пиратство за България е 67%. Като сравнение бе даден процентът в Европейския съюз, който за същия период е почти двойно по-нисък – около 30-35%.

„Интересът на държавата е този процент да спадне и това налага намесата на съответните отговорни за това държавни органи” – каза Георги Дамянов. Той запозна присъстващите и с новите изменения и допълнения в Закона за защита на авторското право и сродните му права, както и с кампаниите и инициативите, които инициира и в които участва Министерство на културата. Бе отбелязано, че през 2010 г. са проведени две кампании към крайните потребители, които им подпомогнаха да направят оценка на техните софтуерни активи и се планира и трета.

С голям интерес бе проследена презентацията на Боян Бойчев – „Софтуерният пазар в България – анализ на 2009 и 2010 г. Прогнози за 2011 г.”

Ето и основните акценти от лекцията:

– ИТ пазарът в България – 2010 и 2011 г.

ИТ пазарът в България за 2010 г. е в размер на 902 млн. USD. За 2011 г. прогнозите са за 947 млн. USD., т.е., очаква се растеж около 6%.

За 2011 г. се очаква хардуерът да достигне порядъка от 696 млн. USD, софтуерът – 92 млн. USD, а приходите в сферата на услугите – 159 млн. USD.

До 2015 г. не се очаква пазарът да расте със старите предкризисни нива, които се наблюдаваха до момента. Порядъкът ще бъде между 6-8 %, като услугите ще бъдат с най-голям процент растеж. По отношение на софтуера – през 2015 г . той ще достигне около 120-125 млн. USD със среден растеж от около 9%.

– Потенциал за растеж

Потенциалът за растеж ще се базира на няколко основни фактора:
– по-ниски цени на хардуера и таблети
– увеличаване нивата на интернет достъпа
– увеличаване на инвестициите за развиване на кол центровете и центрове за поддръжка
– Европейските фондове, чрез които за 2010 г. са инвестирани в България за ИТ сектора около 16 млн. евро
– е-услуги и е-управление

– Тенденции за 2011 г.

– ще продължи нарастването на аутсорсинга на ИТ услуги
– подобряване ефективността на бизнес процесите, което означава повишаване на интензивността на българския бизнес – т.е. с по-малко ресурс да се постигат по-високи резултати
– по-добро управление на масивите от данни (в т.ч. хардуер и софтуер) – това ще бъде необходимо, тъй като през следващите 5 години обемът на информация ще бъде удвоен
– по-широко навлизане на виртуализацията и „облачните” услуги
– използване на интегрирани комуникационни платформи

– Промяна на бизнес модела при продажбите на софтуер

Много от световните компании правят определени стъпки, за да бъдат по-рентабилни при продажбите на софтуер.

Тенденция е вече директно да се достига до домашните потребители, както и до малкия и среден бизнес. При корпоративните клиенти се прилага директният модел за контакт и продажби.

– Оценка на бизнес средата

Като силни страни за реализиране на бизнес в България бяха отчетени следните критерии:
– брой мобилни абонати на човек от населението
– облекчаване на изискуемите процедури за стартиране на бизнес
– развитието на телекомуникационната мрежа и полагане на усилия от страна на правителството да задържи размера на данъците

Като слаби:
– защитата на корпоративните интереси и законовата рамка
– държавната ангажираност за развитието на ИТ сектора в България
– липсата на възможности за инвестиции в обучение на служителите в ИТ компаниите и въвеждането на нови технологии
– независимост на законодателната система и защитата на интелектуалните права

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *