Дистрибуторът на IT продукти Асбис България отчита оборот от 52 милиона лева за 2011 година. Сумата е нараснала с 10% спрямо предходната година, а компанията е увеличила с 30% пазарния си дял при продажбата на лаптопи у нас.
„2011 година бе важна за нас поради няколко причини,“ коментира Мартин Караколев, Генерален Мениджър на Асбис България: „На първо място, вече държим 16% пазарен дял за дистрибуцията на лаптопи. Това завладяване на нови позиции се случи на фона на 25-процентен спад в българския IT сектор и вярвам, че е резултат от систематичните ни усилия да предлагаме качествени продукти и партньорското отношение към нашите клиенти.“
Асбис България отчита добри позиции и в международен план. Компанията вече е на седмо място в Asbis Enterprises Plc. сред общо 29 локални офиса на групата. Международната организация декларира ръст от 35% на брутната си печалба.
„Основно доказателство за нашият успех обаче остава доверието на нашите клиенти,“ допълни Мартин Караколев. „Според данни на анализаторската компания CBN Асбис България остава дистрибуторът с най-голямо доверие от страна на дилърите за девета поредна година. Нашите клиенти са ни посочили и като дистрибутора с най-добро обслужване и сервиз – позиции, които ще се постараем да запазим и през новата година.“
За да осигури предлагането на ключови продукти, Асбис България следи задълбочено промените в търсенето за отличаване на конкретни тенденции.
Според дистрибутора в рамките на 2011 година IT пазарът отчита спад от 25% в оборота на продажбите, като при лаптопите той е по-голям, отколкото за десктоп машините.
Докато при преносимите компютри се наблюдава спад в средната цена, то за настолните машини се наблюдава лек ръст.
„Лаптопите се превръщат в заместител на десктоп компютрите, а потребителите купуват настолно PC, когато търсят нишов продукт със силни параметри (за гейминг, професионална графична работа, проектиране и др.). Тази специализация, комбинирана с недостига на твърди дискове в последното тримесечие, увеличава средната цена на десктоп машините,“ обясни Мартин Караколев.
Въпреки че таблетите все по-често се определят като заплаха за лаптопите, дистрибуторът не вижда ясно изразена такава вълна. Таблетите наистина достигат 6% до 10% от общия PC пазар. Цифрата не е точна, тъй като все още няма официална статистика от повечето вносители. Но този ръст е реализиран по-скоро за сметка на нетбуците които вече държат само 11% от пазара за сметка на 17% през 2010. Тази тенденция показва, че за момента таблетът е по-скоро допълнителен екран към лаптопа.
Тенденциите за новата година са по-скоро скептични.
„Очакваме спад от поне 15% в IT сектора у нас и през 2012 година. Това се дължи на все още консервативното потребление, както от страна на компаниите, така и от крайните потребители.“ сподели Мартин Караколев. „Въпреки това нашата цел е ръст на оборота от 10%. Вярваме, че можем да запазим и дори да увеличим своя ръст, като предлагаме на клиентите си комплексно обслужване от избирането на правилния продукт през идеите за реклама към крайния потребител до правилното позициониране на щанда и обучението на персонала за ефективна продажба. Разчитаме и на новите марки в нашето портфолио.“
През 2011 година Асбис България добави няколко IT бранда, сред които лаптопи и таблети ASUS, мрежово оборудване от Netgear, антивирусен софтуер от Norton, гейминг аксесоари от Thrustmaster и Playseat, мобилни аксесоари Cygnett, както и батерии от Fujicell.