post

 

Мартин Караколев, генерален мениджър на ASBIS България, откри тази сутрин в Банско двудневния семинар на компанията. Целта на събитието е да запознае дилърите на ASBIS с най-новите продукти, проекти и услуги на някои от най-големите компании в ИТ бранша и ключови партньори на дистрибутора. Сред тях са ASUS, Dell, Intel, Microsoft, Acer, Western Digital и други.

Семинарът започна с интересен анализ на Людмил Стойчев, управляващ съдружник в агенция CBN Panoff & Stoytchev & Co, която от 21 години следи развитието на ИТ пазара у нас.

Пазарът през 2011 – трета поредна година на криза

През 2011 брутният вътрешен продукт на България има ръст от 2,2%, а инфлацията през годината е 2,8%. Въпреки ръста, условията за развитие на ИТ бизнес у нас не са добри.

Преките чуждестранни инвестиции са претърпели огромен срив от -40,2% през 2011. С 13,5% са намалели и държавните капиталови разходи. На практика това означава, че най-добрите клиенти на ИТ компаниите у нас излизат от пазара.

Безработицата в страната е 11,2%. Кредитите за бизнеса са се увеличили с 5,7%, а за частните лица са намалели с 0,4%, т.е. на практика частните лица и домакинствата връщат пари и изплащат стари кредити, въздържайки се от закупуване на нова техника. Докато този тренд не се обърне, ритейл бизнесът няма да има ръст.

Най-тежко е положението при дистрибуторите, които трето поредно тримесечие отчитат спад (данните са за Q2, Q3 и Q4 на 2011).

Дилърите като цяло са на плюс, главно благодарение на приходите от услуги и софтуер.

Ритейл сегмента през цялата втора половина на 2011 отчита спад.

Проблемите пред дистрибуторите

Основният проблем пред дистрибуторите е свиващия се вътрешен пазар (за три поредни тримесечия).

Разходите за бизнес се увеличават, има и натиск от страна на вендори, които извършват лошо планиране и като резултат се поражда взаимно недоверие, страх от смяна и рестрикции.

Засилва се и конкуренцията от страна на големите търговски вериги.

През 2011 се наблюдава рязка промяна на портфолиото – акцентът вече е върху таблетите и смартфоните, има пореден спад при периферията и асемблираните системи.

Всичко това принуждава дистрибуторите да взимат редица трудни решения – съкращения, орязване на заплащането, свиване на бюджетите за маркетинг, а в някои случаи дори и прекратяване на бизнеса.

Дилърите, от своя страна, са принудени да приемат по-лоши условия по кредитните линии и са подставени под натиск за реализиране на минимални обеми, ексклузивни доставки и лоялност за даване на най-добри цени.

Как дилърите оценяват дейността на ASBIS България през 2011

Людмил Стойчев изнесе любопитни данни от XVII-то издание на годишното проучване IT Survey Bulgaria, проведено сред дилърите у нас. В класацията участват 26 компании и 106 марки.

За девета поредна година, ASBIS България е посочен като дистрибутор, който заслужава най-голямо доверие.

Резултатите от тазгодишната анкета сред дилърите посочват, че ASBIS България предлага най-добро обслужване и има най-добър сервиз.

За дванадесета поредна година ASBIS България е номер едно по продажбата на твърди дискове в България.

Най-големият успех на компанията през изминалата година е завоюването на първото място при преносимите компютри – нещо, което досега никога не се бе случвало.

ASBIS България е в топ 3 на дистрибуторите на сървъри, софтуер, процесори и дънни платки, а най-голям ръст за изминалата година има при мрежовия хардуер.

Дилърите за тежката 2011

За трета поредна година дилърите отчитат спад в продажбите на хардуер и консумативи. Поводите за оптимизъм идват най-вече от сектора на услугите, където има ръст и като дял, и като приходи. При софтуера също се забелязва раздвижване на пазара, който след две тежки години преминава леко напред.

През изминалата година 45 IT компании в България спират дейност, а 7 са заличени.

Като най-сериозни проблеми пред бизнеса дилърите посочват влошаването на търсенето от страна на бизнес клиентите и забавените плащания. На трето място е посочен спада в търсенето от страна на частни клиенти.

Прогнози за 2012

Прогнозите за БВП през 2012 сочат между 1,6% и 2,3% ръст.

Положителните очаквания за 2012 идват от администрацията, големия и среден бизнес у нас.

При администрацията се очаква силен ръст поради реализиране на големи национални проекти. Там обаче има редица трудности поради забавянето на плащанията.

Едрият бизнес излезе от кризата, ще обновява технологичната база и е най-сигурният ИТ клиент за 2012 година.

При средния бизнес се очаква завръщане на чуждестранните инвеститори и приходи от страна на българските фирми, които са си осигурили проектно финансиране.

Прогнозите за 2012 са негативни при малкия бизнес, който ще бъде най-рисковият клиент на ИТ пазара.

Не се очаква подобрение и при частните потребители, където бизнес възможностите за ИТ компаниите се ограничават предимно в областта на услугите или ъпгрейд на вече закупена техника.

Какво да очакват дистрибуторите, дилърите и ритейла през 2012

Според Людмил Стойчев при дистрибуторите ще има малък ръст (но не за всички), а пазарът като цяло ще остане нестабилен.

При дилърите има много силен оптимизъм по отношение на услугите и софтуера и нагласи за лек ръст при хардуера.

За ритейла се предвижда нулев ръст, който ще доведе до затваряне на магазини на някои по-скъпи локации. Върху ритейл бизнеса през 2012 ще има и сериозен натиск от страна на телекомите, които ще ги конкурират на силно свития и ограничен пазар.

Четири съвета за по-успешен ИТ бизнес през 2012

Не продавайте на всяка цена – дъмпинга убива бизнеса по време на криза.

Стремете се към сключване на абонаментни договори.

Рискувайте в проектен бизнес.

Инвестирайте в имиджа на компанията.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *