Вероятно мнозина у нас не знаят, че една от най-големите дигитални платформи в света – Viber – се управлява в голяма степен от България. Местният офис отговаря за множество глобални дейности като продажби, партньорство с финтех компании и много други дейности. Срещнахме се с една от първите служителки на Viber в България – Даниела Иванова, която вече е Директор развитие за Европа в Rakuten Viber, за да ни разкаже за влиянието на българския офис върху развитието на този световен бранд.
ВЪПРОС: Вие сте един от първите служители на Viber в България (а и в Европа). Как се разви българският офис през всички тези години и какво се промени?
ОТГОВОР: Поглеждайки назад – 7 години след основаването на офиса на Viber в България – се гордея с успехите на нашия екип на международно ниво. През годините се доказахме като един от най-силните отдели в компанията, с истински талант в технологичната индустрия. Така стъпка по стъпка получихме повече отговорности и ресурси, с които да тестваме различни решения на местния пазар, да търсим подходящо позициониране за продуктите ни и да влияем положително във формирането на глобалната и локална стратегия на компанията. Уникалното за нашия екип е, че дейностите, които извършваме, не са типичния аутсорсинг, често срещан по нашите ширини. Ние развихме позиции, свързани с маркетинг, комуникации, PR, продажби, финтех и други, които са неизменна част от успешното развитие на бизнеса в региона.
ВЪПРОС: За колко национални пазара отговаря офисът в България?
ОТГОВОР: Офисът на Viber в България отговаря за редица дейности от глобално естество. Така например финтех екипът в София движи всички международни партньорства с ключови играчи във финансовата сфера. Колегите от отдел Продажби водят преговори с брандове с глобално присъствие и кампании с международен размах. Комуникационният ни отдел осъществява връзката с нашите милиони потребители в цяла Европа. Атанас Райков, Старши глобален директор топ пазари, оглавява всички международни екипи за Европа, ОНД, Украйна, БИСА, ЮИА, които отговарят за растежа на Viber.
Въпреки високия брой пазари за които отговаряме, най-голяма стойност има въздействието, което екипът в България има върху милионите потребители на Viber по света. За нас е най-важно да подхождаме с високо ниво на отговорност към нуждите на потребителите ни, да разбираме локалните особености и интереси, и да полагаме грижи те да бъдат удовлетворени без значение от локацията.
ВЪПРОС: Кои са най-големите предизвикателства в развитието на международен бизнес от такова ниво?
ОТГОВОР: Най-голямото препятствие произлиза от нуждата да скалираме решения с добавена стойност за крайния потребител в кратки срокове. Viber е компания с близо 500 човека персонал и нашето предизвикателство е с минимален ресурс да бъдем конкурентоспособни в целия свят. Присъщо за нашите екипи е високото ниво на изобретателност, оптимално оползотворяване на средства и стегнато управление на ресурси. Нашият приоритет винаги са нуждите на крайния потребител и се стремим да отговорим на тях по възможно най-прозрачен, автентичен и личен начин. Това ни прави уникален бизнес, който въпреки силната глобална конкуренция, държи лидерски позиции както в Централна и Източна Европа, така и в множество ключови пазари по света.
ВЪПРОС: Разкажете повече за възможностите за кариера в офиса в София – какви са перспективите пред служителите, какво е текучеството, търсите ли си нови кадри?
ОТГОВОР: Ние сме голямо изключение в тех индустрията, в която средно служител се задържа в компания около 2 години. Текучеството на персонал в офиса в София е минимално – много от хората на старши позиции работят във Viber от повече от пет години. Основна причина е възможността колегите да се развиват не само вертикално, заемайки по-старши позиции, а и хоризонтално т.е. да работят върху проекти, които са извън тяхната сфера на експертиза и гарантират усвояването на нови професионални умения. В същото време имаме колеги, които се релокираха в други офиси на Viber извън България, за да подкрепят важни наши инициативи в други региони. За нас най-важно е да осигурим перспективни възможности за развитие и да запазим таланта в компанията.
ВЪПРОС: Бихте ли разказали за новата платежна услуга, която пуска компанията?
ОТГОВОР: С Viber Pay даваме възможност на потребителите ни да извършват парични преводи директно от мобилен портфейл, достъпен чрез приложението. Тази нова функция позволява настройването на дигитален портфейл с IBAN за съхраняване на средства, както и за и лесни и бързи трансфери. За да се разплащат във Viber, потребителите трябва да зададат персонален идентификационен код или биометрично разпознаване. Така всички транзакции са сигурни и защитени. Потвържденията за плащане се изпращат със същото автоматично криптиране от край до край, което се прилага и при личната комуникация във Viber. Услугата е вече налична в Гърция и Германия, а скоро и на други места по света.
ВЪПРОС: Напоследък редица промени в политиките на големи социални мрежи като Facebook направиха по-сложно (или по-скъпо) за фирмите да развиват своите общности там. Каква алтернатива може да предложи Viber на малките фирми и организации за развитие на техните дигитални общности?
ОТГОВОР: По-рано тази година Viber представи за първи път канали – ключов продукт за всички създатели на съдържание, които искат да достигнат до голяма аудитория и да я ангажират ефективно по нов и интригуващ начин. Нарастващият интерес към канали показва апетита за платформа, в която създатели и фенове могат да взаимодействат непосредствено едни с други, без манипулация на съдържанието и с възможност за изграждане на по-близка връзка помежду им в сигурна и защитена среда. В каналите на Viber ангажираността е органична, тъй като постовете са организирани хронологично в основния чат екран на потребителя, с интелигентни нотификации (тип акценти) по подразбиране. Паралелно работим и по други решения в полза на малките и средни бизнеси, които очакваме да бъдат налични в тестова фаза през 2023 година.