Черният петък наближава бързо и според Bloomberg, разпродажбата тази година може да започне две седмици по-рано от обичайното, което прави важно за търговците да бъдат добре подготвени. Освен това се предвижда потребителите да изберат да не стоят на опашка във физическите магазини, а да предпочетат да пазаруват онлайн. Ето няколко съвета за това как трябва да мислят търговците, за да увеличат максимално резултатите си по време на Черния петък.
Поради пандемията, онлайн пазаруването се е увеличило с почти 75 процента, което показва, че онлайн продажбите ще скочат рязко през тазгодишния Черен петък. България е сред страните с най-голям ръст в продажбите в периода, което допълнително налага добра подготовка.
В същото време, последните 3 месеца от годината се очаква да бъде най-големият сезон за пазаруване през мобилни устройства досега. В зависимост от вертикалата и вида стоки в онлайн магазините, продажбите могат да се увеличат до пет пъти в сравнение с обикновен ден в началото на месеца. Данните ни показват, че продажбите във вертикалите на дребно са се увеличили с 39 процента средно за Европа през ноември 2019 г.
Анализирахме резултатите на 36 клиента, от които 20 са имали значителни промоции по време на Черния петък миналата година. Търговците на дрехи и бързооборотни стоки са увеличили средните продажби от нови купувачи с 50%. Търговците на дребно на продукти, които изискват повече обмисляне преди покупка (тоест, са по-скъпи или купувани от време на време, като мебели, домакински уреди и бижута), увеличиха продажбите си с почти 90% сред клиентите, които не са посещавали онлайн магазина през последните 100 дни.
Според данни на RTB House, потребителите започват да търсят информация за Черния петък още в началото на ноември и времето от началото на проучването до крайната покупка отнема между 7-14 дни за 90% от клиентите. Следователно, може би е добре да накарате потребителите да посетят онлайн магазина няколко седмици по-рано. Ние често получаваме въпроси от клиенти за това как да планират кампанията за ретаргетинг по това време на годината и колко инвестиции са необходими за оптимална възвръщаемост. Ето трите най-ефективни стратегии, които им предлагаме:
Следвай тренда
С тази стратегия търговците обикновено предлагат на своите клиенти определени отстъпки, докато се опитват да запазят маржовете си стабилни, тъй като ефектът от отстъпката се компенсира от увеличения обем. Стратегията спомага за увеличаване на продажбите, като поддържа стабилна възвръщаемост на инвестициите. Най-добре работи на зрелите конкурентни пазари. Тази стратегия предлага експертна ежедневна гъвкавост при постигане на целите.
Растеж над пазара
За онези клиенти, които искат да увеличат пазарния си дял и да бъдат на първо място в съзнанието на потребителя по време на Черния петък, се препоръчва по-обширна стратегия. Може да бъде рисковано, защото тя оказва натиск върху маржа и веригата на доставки. Ако стратегията за ремаркетинг е поставена и изпълнена правилно, това може да бъде много полезно за търговеца. Стратегията трябва да бъде свързана с големи отстъпки, за да бъде наистина ефективна. Най-често срещаният въпрос е колко висока трябва да бъде инвестицията в ретаргетинг. За да отговорим на това обаче, са необходими конкретни данни от минали години, за да се калкулира възможно най-прецизно максимална възвръщаемост.
Привличане на нови клиенти
Промоционален ден като Черния петък е добра възможност за привличане на нови клиенти. Много потребители изчакват месеци, преди да направят първата си покупка. Чрез създаване на нови потребители, привлечени от промоция, е възможно да спечелите бъдещи лоялни клиенти. Някои търговци успяват да увеличат броя на продажбите на нови клиенти с до 30%! За да успеете с това, се препоръчва широка кампания с по-голям обхват от нормалното. Що се отнася до по-големите онлайн магазини, потребителската база е голяма и е възможно да се създадат различни сценарии за ретаргетинг за последните посетители или тези, които не са посещавали онлайн магазина от дълго време. Ако привличането на нови клиенти е приоритет, препоръчително е да се заделят 20 процента от бюджета за ретаргетинг на стари клиенти.
Автор: Каталин Емилиан е мениджър за България и Румъния на RTB House – технологична компания, която предлага модернистични ретаргетинг технологии за 1500 от най-големите търговски марки в над 2000 кампании на 70 световни пазара.