IT специалисти все още са най-търсените кадри у нас дори след COVID-19 кризата

 

Най-застрашени са хората с ниска специализация и умения, които вече не се търсят от страна на работодателите

 

IT специалистите все още са най-търсените кадри на българския пазар дори след шока на трудовия пазар с извънредното положение, предизвикано от COVID-19 пандемията. При това не само от IT компаниите, а и от други сектори като изнесени/споделен услуги, строителство и бързооборотни стоки. Това показва анализът на лидера в областта на HR решенията Adecco България. След тях се нареждат специалисти с финансови профили, с добри познания в международни езици и инженери. Наемането на нови служители се случва основно в София и най-големите градове в страната, в провинцията този процес е много слаб.

Активни в момента на пазара на труда са основно IT и международните компании, като се забелязва ясно изразена тенденция за използване на HR подкрепа основно за по-високи или специализирани профили.

„Компаниите са предпазливи в наемането на нови служители и наблюдават внимателно развитието на икономическите последици от COVID криза както в България, така и в чужбина. Разбира се, това е нормално предвид експортно ориентираната насоченост на икономиката ни. Като цяло големите мултинационални компании подготвят планове за действие при извънредни ситуациии, предприемайки действия, насочени към повишаване на гъвкавостта на компанията. Така планират да подсигурят постоянни нива на производителността си във всеки един сценарий, който може да се развие в близкото бъдеще. Забелязва се и лек ръст на търсенето на услугата за кариерно консултиране. От нея се възползват основно международните компании, които осигуряват тази подкрепа за част от освобождаваните служители. Това е показател са социално-ориентирана вътрешно-фирмена политика по отношение на ценни кадри, с които компаниите трябва да се разделят. Другата, тенденция, която се откроява на българския пазар е и към повишен интерес от страна на фирмите да изнасят нови служители на трудов договор към HR агенции.“, коментира Димитър Иванов, Търговски и оперативен директор на Adecco България.

Връщането на работа в офисна среда постави работодателите пред необходимостта да преразгледат политиките и практиките си за работа от разстояние.

„Любопитен е експериментът на някои компании да пренесат работата от вкъщи на планина или море – работодателят плаща настаняване в хотел и предоставя възможност на служителите да работят в работните часове, а след това да се отдадат на приятна почивка в компанията на колегите си. Това е част промяната в допълнителните придобивки за служителите. Остават обаче все още други основни въпроси, които подобен смесен режим на работа провокира: как могат да се спазят изискванията за безопасна и здравословна среда на работа, доколко продуктивни могат да бъдат служителите, както и дали реално са в състояние да се възползват от предоставените им креативни ресурси, предвид че в същото време гонят бизнес резултати.“, сподели д-р Ирина Йончева, HR директор в Adecco България.

След близo двe гoдини, в които cлyжитeлитe бяха в мнoгo пo-cилнa пoзиция, oтĸoлĸoтo paбoтoдaтeлитe, заради ниската безработица и недостатъчния брой квалифицирани кадри, след COVID кризата, тенденцията по-скоро започва да се обръща.

„В тази несигурна среда и при задълбочаване на кризата, най-силно могат да пострадат хората с ниска специализация и умения, от които работодателите вече нямат нужда. Затова нашият съвет към кандидатите за работа е да не спират да развиват своите умения и компетенции, така че да могат да отговорят на променените изисквания на работодателите. Необходима е изключителна гъвкавост и адаптивност. За да се избегне увеличаване на социалното неравенство, трябва бизнесът съвместно с държавата да имат ясна стратегия за инвестиции в образование и преквалификация на хора, за да са в унисон с развитието на трудовия пазар.“, добави Константинос Милонас,  Главен изпълнителен директор на Adecco Group за Гърция и България.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *