Тол системата тръгва на 1 март, план “Б” няма. Това каза проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), по време на представянето на тол системата пред членовете на Българското обединение на шофьорите, предаде “Фокус”. На въпрос дали има вероятност тол системата да не стартира на 1 март 2020 г., проф. Асенов отговори: “Такава алтернатива не разглеждаме. Трябва да се случи извънредно събитие, за да не тръгне на 1 март”.
Направили сме много стегнат план. От 10 януари на практика цялата инфраструктура по веригата “Национално тол управление” и партньори е в действие, за да може да осигурим ефективен старт на системата на 1 март, изтъкна представителят на АПИ.
Преди старта на тол системата ще е ясна легитимната тарифа, с която ще бъдат таксувани превозните средства, увери по-рано проф. Асенов. Той обясни, че към момента тарифите са в процес на обсъждане, което ще завърши в края на седмицата. Както е известно, тол системата ще бъде в сила за МПС над 3,5 тона. Други параметри от значение са броят оси и еврокатегорията, посочи той. Системата покрива първокласни пътища и автомагистрали (около 3100 км по неотдавнашна информация от МРРБ – б.р.). Редуцираното покритие ще осигури добра транспортна услуга, която да се доплаща, и плавност при въвеждане на системата за таксуване, за каквато настояваха превозвачите, отбеляза проф. Асенов.
Автоматичната функция за правоприлагане на тол системата вече е факт. Това означава, че в края на деня при фиксирани нарушения в рамките на известен период, около седмица, ще тестваме издаването на електронни фишове и ще информираме обществеността от кога започваме тези електронни фишове да ги разпространяваме до нарушителите, обясни проф. Асенов.
“С проглеждането на очите на тол системата, вече имаме и функцията за автоматично правоприлагане и издаване на електронен фиш. Това е още една стъпка преди изконната дата 1 март за въвеждане на тол системата, за да може с въвеждане на тол системата да въведем и да бъде активна тази функция и за маршрутните карти и за таксуване с бордови устройства и GPS тракери”, коментира още той, цитиран от economynews.bg.
Очите на тол системата. виждат всички автомобили, които минават през стационарните рамки за контрол, следят 7 дни в седмицата, 24 часа в денонощието кои са нарушителите. На базата на установяване на нарушенията, по електронен път в края на деня се издава документ, наречен електронен фиш”, поясни проф. Асенов.
Христо Радков, председател на Българско обединение на шофьорите, заяви във връзка с това, че идеята е била със започването на работа на тол системата самите превозвачи да са много добре осведомени.
“За да не започваме първо със санкциите, а просто да заработи. Няма нужда и превозвачите да бъдат по някакъв начин ощетени, защото някой не е внесъл яснота”, каза още Радков. Според него на днешната среща с АПИ са присъствали достатъчно превозвачи.
“Единственото мое лично притеснение е, че не сме видели бордните устройства и GPS-ите и нямаме представа как се работи с тях”, допълни Радков.
Отделно от независимите канали за продажба, маршрутна карта ще може да се закупува през сайта и през мобилното приложение, както и всички терминали на самообслужване, които са на бензиностанциите. Пред партньорската мрежа сме поставили изискване да се постигне в един момент от време възможност маршрутни карти да се закупуват на всички места, където се закупуват и винетки. Разбира се, това няма да може да стане отведнъж”, коментира проф. Асенов.
Тол таксите за масовия тежкотоварен трафик – с тегло между 3,5 т и 12 т, ще са от 3 до 6 ст. на километър за автомагистрали и между 4 и 7 ст. за първокласни пътища в зависимост от емисионния клас на превозното средство. Това предвижда новият проект за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа, публикуван в понеделник, на 13 януари, за обществено обсъждане, съобщи преди месец МРРБ.