За последните 12 месеца блокчейн пейзажът се промени значително. Защитниците на технологията по целия свят твърдо отделят своя възприет потенциал за блокчейн от нестабилността на пазара на криптовалути, които твърде дълго време бяха неправилно преплетени в общественото мнение.
Експлозивният скок на цените на биткойн към края на 2017 г. и последващото падане не са справедливи представи за състоянието на блокчейн пространството. Всъщност, характеристиката на тази завихряща се криптовалутна буря рязко контрастира на спокойствието и уравновесеността, излъчвани от ключови участници в блокчейн екосистемата. Няма паника, няма бързане, просто премерени действия.
Докато колебливите пазарни цени заеха централно място в заглавията на медиите, несправедливо подкопавайки доверието в основата на блокчейн технологията, значителната работа, която тихо се извършва на заден план на фронта на образованието, е по-показателна за дълголетието на технологията. През 2018 г., блокчейн образователното пространство в Съединените щати се разрасна драстично – тенденция, която всеки ентусиаст би искал да види отразена в цяла Европа.
Твърдите усилия на големите американски университети и образователни институции за разработване и предоставяне на съдържание на курсове по блокчейн технология се случват на фона на скока в предлагането на работни места, свързани с блокчейн. Това е според доклад на LinkedIn за нововъзникващите работни позиции в САЩ през 2018 година.
Докладът определи ролята на блокчейн разработчика като най-бързо развиващата се нова работа в САЩ, като се отбелязва, че търсенето на блокчейн инженери се е увеличило с 400% от края на 2017 г. Този доклад също така предполага, че блокчейн инженерите не печелят толкова, колкото специалистите по изкуствен интелект.
Като се има предвид жизнеността на пазара на работни места в това иновативно пространство, няколко висши държавни образователни институции поеха инициативата да гарантират, че се изграждат специалисти, оборудвани със знания и умения, които да отговорят на търсенето в индустрията.
По-рано тази година, Нюйоркският университет стана първият университет в Съединените щати, който предложи на студентите възможността да се дипломират в блокчейн сферата, а Калифорнийският университет в Лос Анджелис (UCLA) обяви старта на първия си курс за блокчейн инженери.
Подобни ходове имаше в университети по целия свят. През август тази година доклад на Coinbase подчерта, че близо 56% от топ 50 университетите в световен мащаб предлагат курсове по блокчейн и криптовалути, но те са базирани предимно в Съединените щати.
Същият доклад илюстрира, че осем от първите 10 университета, които предлагат блокчейн курсове, са базирани в САЩ, а другите два са Швейцарският Федерален Технологичен Институт в Цюрих и Националният университет в Сингапур. Няма причина европейските университети да не присъстват на някоя от челните позиции в списъка на топ 10 университети, които предлагат диплома в тази сфера.
Тъй като колективната общност от европейски блокчейн евангелисти и индустриални лидери продължава да работи усърдно върху пробивни проекти, изградени на принципите на прозрачност, ефективност и сигурност, те ще се нуждаят от дълбок резерв от таланти, от които да избират, тъй като проектите им се разширяват и влизат на пазара.
Докато големите институции в Съединените щати поемат инициативата и наливат все повече и повече ресурси в областта на блокчейн изследванията, е наложително техните европейски колеги да предприемат същите решителни действия. Все пак университетите не трябва да действат сами в това начинание.
Рамката и статутът на създадените правителствени отдели, съчетани с техническото умение на блокчейн експертите и образователните институции, могат да предизвикат създаването на структурирани образователни платформи за начинаещи специалисти в пространството, за да се развият ключовите умения, необходими за продължаване на кариерата в тази насока.
Като юрисдикция, образованието е било, е и винаги ще бъде едно от основните направления в нашето виждане за устойчива блокчейна среда. Може да се каже, че този шаблон има възможността да подхрани усилията на други страни, които искат да виждат, че образованието и блокчейн иновациите се развиват успоредно.