В очакване Uber да направи своя дебют на публичния пазар до петък, 10 май, шофьорите от компанията планират стачни действие. От New York Taxi Workers Association (Асоциацията на таксиметровите шофьори в Ню Йорк) призовава шофьорите в САЩ да се държат солидарно с водачите в Лондон и да излязат на 8 май между 7 и 9 часа.
В проспекта си за първично публично предлагане на акции (IPO) от Uber посочват, че водачите ще получат единствено повече неудовлетворение, тъй като те планират да намалят нашето заплащане и да спрат стимулите, казва Сонам Лама, член на профсъюза на таксиметровите шофьори в New York Taxi Workers Association.
От Асоциацията коментират, че първичното публично предлагане на Uber ще доведе до намаление на техните приходи. В Сан Франциско шофьорите организират протест в щаба на Uber, последван от 12-часово изключване на приложениeто. В изявление за TechCrunch говорител на Uber заяви, че шофьорите са в основата на неговото обслужване.
“Водачите са в сърцето на нашата услуга – ние не можем да успеем без тях – хиляди хора идват на работа в Uber всеки ден, фокусирани върху това как да направят изживяването по-добре, на пътя и извън негосвоя опит”, каза говорителят. „Независимо дали става дума за по-сигурни приходи, по-силни застрахователни защити или пълно финансиране на обучение за шофьори или техните семейства, ще продължим да работим за подобряване на опита си с водачите.”
Шона Кларксън от организацията Gig Workers Rising казва, че листването на борсата на Lyft – големия конкурент на Uber, е било „тъжен ден”.„Трудно е да се наблюдава компания, правеща купища пари, когато имате неосигурено домакинство или не сте сигурен дали ще платите наема или медицинските разходи”, коментира тя и добавя, че всички искат по-високо заплащане, прозрачни политики за заплата, бакшиши, тарифи и други.
Според говорител на компанията доходите на водачите на Lyft се увеличават през последните две години и те са спечелили над 10 млрд. долара чрез платфромата на Lyft.
Като част от IPO процедурите, Uber и Lyft предложиха на някои шофьори бонуси (съответно до 40 000 и 10 000 долара) , но това е нищо, в сравнение с парите, които ще приберат директорите в двете компании. Кларксън коментира, че някои от водачите, които са получили тази оферта от Lyft в резултат на IPO-то, са били обидени и гневни. По думите й двете компании просто правят PR, за да изглежда, че третират водачите добре”, добавя тя.
Uber постави цена на предлаганите в IPO-то акции между 44 и 50 долара за брой, търсейки оценка от 84 млрд. долара.
Lyft поставиха цена на акциите си между 62 и 68 долара за брой, търсейки оценка от 2.1 млрд. долара. Понастоящем акциите на компанията се търгуват на цена от около 60 долара за брой.
Uber очаква да постигне пазарна капитализация от 91,5 милиарда долара при първичното публично предлагане, което може да се окаже най-голямото в САЩ, въпреки че отчита само загуби през 10-те години от създаването си. Инвеститорите се питат дали Uber може някога да излезе на печалба.
Uber оценява своя IPO между $ 44 и $ 50 на акция, търсейки оценка до 84 млрд. dолара. Неговият конкурент Lyft определи диапазон от $ 62 до $ 68 за IPO, като се стреми да набере до $ 2.1 милиарда. От дебюта си на Nasdaq, акциите на Lyft са пострадали след като излетя близо 10% на първия ден. В момента Lyft се търгува на около $ 60 на акция.