Здравната каса ще изпраща SMS на пациентите за извършените им услуги. Това обяви подуправителят на Националната здравноосигурителна каса д-р Йорданка Пенкова по време на петата годишна конференция „Иновации и добри практики в здравния сектор“, предаде БГНЕС.
„Това е в далечна перспектива. Целта е пациентът да бъде уведомен за всеки разход, който се извършва по неговото ЕГН. Виждате, че с механизмите на контрола не може да постигнем целесъобразно разходване на публичния финансов ресурс, който е общ“, заяви д-р Пенкова.
Идеята е всеки пациент да може да сигнализира, ако лекар или лечебно заведение използва данните му неправомерно, за да надписва неизвършени дейности. От Здравната каса вече са разпратили 700 писма до пациенти – точно за да проверят дали отчетените на тяхно име услуги са верни. Отговорите показали, че злоупотреби има и системата се нуждаела от по-строг пациентски контрол, информира Нова Тв.
Сега единственият начин да проследим как ни лекуват е през електронното досие. Достъпът до него е възможен само със специален код или през системата на НАП. Едва около половин милион души, обаче, са потърсили информация по този начин. Затова, според здравната каса, известяването с смс може да ограничи злоупотребите.
„Всички имаме телефони, таблети, всичко ползваме иновации във всички области… Целта е да бъде уведомен пациентът за всеки разход, който се извършва върху неговото ЕГН. Защото вие виждате, че с механизмите на контрола не можем да постигнем целесъобразно изразходване на публичния финансов ресурс”, казва Йорданка Пенкова.
„Добра идея, макар не на д-р Дечев, а на д-р Москов, бихме я подкрепили, стига да не струва милиони. С едно елементарно приложение това може да се случи лесно”, коментира д-р Станимир Хасърджиев от Националната пациентска организация.
Затова от организацията предлагат те самите да създадат мобилно приложение, което да известява пациентите.
„Но остава въпросът какво правим с хората, които нямат смартфони и мобилни телефони”, каза още Хасърджиев.
По сметки на пациентските организации, именно тези групи – пенсионери и ниско образовани хора, се оказват и най-уязвимите, които трудно могат да защитят здравните си права. От Здравната каса обещават, че за да достигнат до максимален брой хора – независимо от планираното смс известяване – ще продължат да изпращат писма до пациентите с искане да обратна връзка за пропуските в системата.