Ако цифровата епоха има слоган, той ще бъде: направете го по ваш начин.
Компютрите винаги са били персонализируеми. В ранната ера на персоналните компютри, DIYers взимаха дънни платки, процесори и други части онлайн, съставяйки свои собствени. Геймърите, инженерите и компютърните ентусиасти също го правеха, защото искаха по-голяма производителност от конкретен компонент от тази на обикновения потребител или са опитвали да надстроят определени компоненти, за да отговарят на техните нужди. Практиката продължава и днес – дори и универсалният компютър Raspberry Pi вдъхнови все по-нарастващата общност от ентусиасти да изграждат собствени роботи, дистанционно контролирани автомобили, онлайн игри и други.
Бъдещите предимства на изкуствения интелект (AI) и роботиката могат да бъдат само наши, ако действаме като създатели, а не само като потребители. Автомобилите и роботите не трябва да бъдат изключение от това.
Според “Бостън Консултинг Груп” (BCG) американците прекарват общо 30 милиарда часа годишно, докато шофират, висят в трафика или търсят място за паркиране. Ясно е, че има по-добри начини да прекарваме времето си. И това е най-вече от гледна точка на безопасността. Според изчисленията на Националния съвет по безопасност в САЩ, повече от 40 000 души са загинали при пътен инцидент през 2017 година в страната.
Не е тайна, че автономните превозни средства биха могли да се справят по-добре. Хората шофьори допускат 4.2 инцидента на милион мили (PMM), докато при автономните автомобили цифрата е 3.2 PMM. Ако безопасността на автономните превозни средства продължава да се подобрява, огромен брой от тези 40 000 живота би могъл да бъде спасен всяка година – и това е само в САЩ.
Реално, ние се намираме на 5 до 10 години разстояние от безопасния и удобен начин на пътуване. Технологията просто не е достатъчно зряла все още.
Технологичните лидери нерядко са коментирали, че изграждането на автономни автомобили е изключително трудно. Изпълнителният директор на Apple Тим Кук описва предизвикателството като “майка на всички проекти“ за изкуствен интелект; основателят на компанията за превозни средства Tesla Илън Мъск наскоро спомена, че е “изключително трудно да се постигне общо решение за самоуправлението, което да работи добре навсякъде”.
Но не е точно така. Според някои експерти, просто трябва да прилагаме подобен на Лего подход за изграждане на автономни превозни средства. По този начин разработчиците могат да използват основните модули като градивни елементи и да създадат автономни автомобили, които напълно отговарят на техните собствени нужди – било то за по-евтини, по-ефективни, по-безопасни, по-бързи автомобили, творческа визия или друго. Тази концепция би насърчила хората да се забавляват да изграждат свои собствени автономни машини.
Не е нужно да създавате компютърни чипове, за да проектирате свой собствен компютър. Същото може да е вярно и за автономните превозни средства. Компонентите, основаващи се на вашите специфични нужди, трябва да бъдат всичко, което е необходимо. И тази гъвкавост може да осигури голяма практическа стойност.
Но за да бъде този модулен подход наистина широко разпространен, първо трябва да разработим единен интерфейс за различните компоненти, така че да можем да ги включваме, без да преработваме цялата система. Например, за да проследяват местоположението на роботите в реално време, разработчиците могат да използват точна GPS система, когато автомобилът е на открито, и лесно да я сменят със система за компютърно виждане, ако превозното средство е на закрито. Докато тези два модула осигуряват точно същия интерфейс, разработчиците не трябва да пренаписват своите кодове, за да направят промяната.
Лего-подобен или модулен подход не е само до това да улесни инженерите да проектират и изграждат автономни коли. Става въпрос за изграждане на общност от съмишленици с вкус към технологиите и етика, която може да намери нови приложения за автономните машини.
Вероятно се намираме в един уникален момент от нашата история. Ние, като отделни граждани, можем да преосмислим как роботиката може да се използва за нови аспекти на това как живеем, работим, пътуваме и играем. Просто не можем да си позволим да оставяме другите да оформят живота ни. Трябва да придобием уменията, които са ни необходими, за да контролираме животите си сами.
Не става въпрос за това да се превърнеш в инженер – а просто да си човек, който създава, вместо да консумира. Става въпрос и за разбирането на това как технологиите работят, тъй като са все по-разпространени в живота ни. Това е подходът, от който се нуждаем, за да гарантираме, че ние като хора – с цялата ни творческа енергия, блясък и способност да се грижим за другите – се намираме в седалката на водача на идващата епоха на роботизацията.