ЕП приема нов план за корпоративни данъци, който ще отчита дигиталното присъствие

ЕП приема нов план за корпоративни данъци, който ще отчита дигиталното присъствие – план за създаването на единен, ясен и справедлив корпоративен данъчен режим в ЕС; референтни показатели за определянето на дигиталното присъствие на компании и къде трябва да плащат данъци; използване на данни за изчисляването на данъчните задължения на фирмите, се уточнява в съобщението на ЕП.

Фирмите ще плащат данъци там, където реализират печалба, според предложение за хармонизирана корпоративна данъчна система, използваща онлайн дейността на дигиталните фирми за изчисляване на данъчните им задължения.

Общата консолидирана основа за облагане с корпоративен данък (ОКООКД), която е част от широко обхватно предложение за създаването на единен, ясен и справедлив корпоративен данъчен режим в ЕС, беше подкрепена от евродепутатите в четвъртък с 438 гласа “за”, 145 гласа “против” и 69 гласа “въздържал се”.

Отделна, допълнителна мярка, която създава основата за хармонизирана корпоративна данъчна система – общата основа за облагане с корпоративен данък, беше приета с 451 гласа “за” , 141 гласа “против” и 59 гласа “въздържал се”.

Дигиталното присъствие в дадена държава ще определя облагаемите печалби
Двете мерки заедно имат за цел да запълнят празнините, които са позволявали на някои дигитални и глобални компании драстично да намалят данъчните си задължения или да избегнат плащането на данъци в държавите, в които генерират печалбите си. Отчасти тази цел ще бъде постигната чрез предложените референтни показатели, които ще определят дали дадена фирма има дигитално присъствие в някоя държава – членка на ЕС, и следователно подлежи на данъчно облагане.

Парламентът също така иска Европейската комисия да определи тези показатели (като броя посетители или обема на създаденото дигитално съдържание) с цел придобиване на по-ясна представа къде компаниите генерират печалбите си. Личните данни са изключително ценен ресурс, използван от компании като Фейсбук, Амазон и Гугъл, за реализиране на приходи, но в момента не се включва в изчисляването на данъчните им задължения.

Обслужване на едно гише за данъчно облагане
При изчисляването на данъчните задължения на компаниите ще се сумират печалбите и загубите на съставните им дружества във всички държави – членки на ЕС. Впоследствие произтичащите данъци ще бъдат разпределяни между държавите членки в зависимост от това къде са генерирани печалбите. Целта е да бъде прекратена съществуващата практика на компании, които местят данъчната си основа в юрисдикции с ниско данъчно облагане.

След като предложенията влязат в сила, единен набор от данъчни правила ще важи във всички държави членки. Вече няма да е необходимо фирмите да са запознати с 28 отделни национални законодателства и те ще се отчитат само пред единна данъчна администрация.

“Това е чудесна възможност да направим гигантски скок в сферата на корпоративното данъчно облагане. Това законодателство не само ще създаде модел, който е по-подходящ за днешната икономика чрез облагането на дигиталната икономика, но също така ще прекъсне неограничената конкуренция между различните корпоративни данъчни системи в единния пазар, като се фокусира върху мястото на генериране на печалбите.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *