Проучването Digital Civility Index на Майкрософт сочи, че потребителите са изложени средно на 2.6 онлайн заплахи

По случай Международния ден за безопасен интернет, на 6 февруари 2018 г. Майкрософт публикува новото издание на проучването си Digital Civility Index (DCI) с фокус върху потребителските нагласи към онлайн поведението и общуването. Изследването цели да насочи вниманието върху рисковете, които интернет общуването може да създаде за деца и възрастни, както и съществените онлайн заплахи за репутацията, личната информация, контактите и физическата сигурност на потребителите.

 Резултатите от проучването са на базата на анкета, проведена през месец юни 2017 г., сред младежи и възрастни между 13 и 74 години от 23 държави (Аржентина, Австралия, Белгия, Бразилия, Чили, Китай, Колумбия, Франция, Германия, Индия, Ирландия, Италия, Унгария, Япония, Малайзия, Мексико, Перу, Русия, ЮАР, Великобритания, САЩ и Виетнам). В основата на изследването са опита и сблъска на респондентите с общо 20 онлайн заплахи, разпределени в четири категории – поведенчески, заплахи за репутацията, сексуални заплахи и навлизане в личното пространство. На базата на DCI от Майкрософт изготвят списък с добри практики за онлайн поведение, които са насочени към различни групи в интернет обществото, включително и технологични компании, преподаватели и НПО.

Резултатите от DCI сочат, че интернет потребителите са изложени на средно 2.6 онлайн заплахи от включените 20 в списъка. Най-разпространените са нежелан контакт с друг потребител, интернет измами, грубо отношение, нежелани съобщения със сексуален контекст и тролене. Според проучването представителите на милениал поколението (между 18 и 34 години) са били изложени на най-много онлайн рискове, докато поколението на възраст между 50 и 74 години отчитат най-високо ниво на коректно онлайн поведение. Сред най-честите последици от негативното онлайн общуване, посочени от анкетираните, са загуба на доверие, повишени нива на стрес и нарушен сън.

 Въпреки че мнозина смятат, че онлайн злоупотребите се улесняват от анонимността, която интернет предоставя, данните от DCI сочат, че повечето от жертвите на онлайн тормоз или други заплахи познават лично извършителя, като той може дори да бъде член на семейството или приятел (според 17% от анкетираните). Като цяло, малко повече от половина (53%) от жертвите на онлайн рискове твърдят, че познават извършителя лично, като 73% посочват, че са се срещали с него преди да попаднат в рискова ситуация.

Данните от DCI сочат, че 56% от момичетата на възраст между 13 и 17 години са били жертви на онлайн тормоз, като процентът при момчетата на същата възраст е по-нисък (47%). Най-честите заплахи за младите момичета са нежелан контакт, нежелани съобщения със сексуален контекст и онлайн тормоз. Повече от половината (56%) анкетирани жени са били жертва на тормоз, за разлика от 54% от мъжете.

Съществуват и индикации, че хората развиват нови начини за контрол на негативните онлайн взаимодействия. Мнозинството от анкетираните заявяват, че активно се стремят да третират другите с уважение и достойнство, като по този начин смятат, че предпазват себе си, а до известна степен и останалите онлайн потребители. 10% от запитаните твърдят, че се стараят да бъдат по-малко конфронтиращи, докато 9% са по-склонни да се оттеглят, отколкото да отговорят на негативно онлайн отношение. Една четвърт от анкетираните се опитват да бъдат по-конструктивни в критиките си към другите. Според статистиката жените са по-склонни да третират другите с уважение и достойнство спрямо мъжете (74% към 68%), както и да уважават чуждите гледни точки (62% към 57%). Същевременно, по-възрастните респонденти по-често проявяват коректно онлайн поведение, отколкото младежите.

 Международният ден за безопасен интернет е глобална инициатива, която се провежда всеки февруари и цели да поощри безопасното използване на технологиите основно сред деца и младежи. Майкрософт е активен участник в инициативата от нейното създаване през 2004 г.

Written by 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *