През първата половина на 2016 г. смартфонът почти е догонил телевизора на първото място в класацията „Топ 10 на изплащане“ от БНП Париба. Търсенето за финансиране на тези стоки е нарастнало с 13,6% на годишна база. В същото време търсенето на лаптопи и таблети е намаляло значително. Интересът за покупка на преносими компютри на изплащане е намалял с 25,8% и те са отстъпили до №4 в класацията. Таблетите са изпаднали от топ 10 с понижение на запитванията от 35 процента.
Новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане“ показва също, че най-търсените стоки от 20 – 29 годишните българи са смартфони и лаптопи. Хората на 30 – 39 години най-често търсят на изплащане телевизори, обзавеждане за дома и бяла техника.
Целта на „Топ 10 на изплащане” е да даде ясна картина на потребителското търсене. Рейтингът класира най-търсените модели сред 10-те най-търсени типа стоки, според данните от постъпилите молби за потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси, България за покупка на стоки на изплащане. Новото издание е базирано на близо 184 000 стоки, за които клиентите кандидатстват за покупка на изплащане през първата половина на 2016 г., което е ръст от 3.4% на годишна база. Около от 55% от тях са за 10-те най-търсени стоки.
През първата половина на 2016 г. търсенето за покупка на смартфони на изплащане отбелязва ръст от 13,6% на годишна база. Тези устройства бързо настигат традиционния лидер в класацията – телевизорите. В новото издание разликата между двете устройства е едва 6% от търсените стоки на кредит. Експертите на БНП Париба Лични Финанси, България прогнозират, че в следващото издание на класацията смартфоните ще бъдат №1.
Бързият ръст в търсенето на смартфони се обяснява с развитието на мобилните услуги и устройства. Един съвременен смартфон може да замени няколко устройства като таблет, лаптоп и дори телевизор. Той може да бъде използван за мобилни плащания, за асистент при пазаруване и дори за кандидатстване за кредит.
Тези приложения не биха били възможни без технологичното развитие на мобилните технологии. Всички мобилни мрежи в България мигрираха към 4G стандарта, който осигурява бърз и сигурен достъп до интернет. Така хората могат да комуникират с глас и видео през приложения като Viber, да слушат музика от онлайн каталози, да гледат видеа в YouTube и дори да проследяват на живо телевизионни предавания.
Смартфоните се превърнаха и в ценен помощник при пазаруване. Все повече хора проучват продукти в интернет, след това ги разглеждат в магазина и ги поръчват онлайн, за да се възползват от отстъпките в електронните магазини. За тази цел са разработени редица мобилни приложения, които предоставят актуална информация за стоки и промоции.
В резултат на всичко това, смартфонът вече е най-важното технологично устройство за хората. Според наскоро проведени проучвания 50% от съдържанието в интернет се „консумира“ през мобилни устройства; 55% от имейлите се отварят на телефон или таблет, а 46% от видео файловете са гледани на такива устройства.
С цел да се възползват максимално от предимствата на съвременните технологии, хората по-често си купуват нови смартфони, като според банката, едно от обясненията на тази тенденция е бързото развитие на мобилните телефони.