Профилът на класическия огледално-рефлексен фотоапарат е добре познат – масивно тяло и сменяем обектив, закрепен към него. Като изключим новите материали, които се използват при изработка на корпуса и козметичните, чисто дизайнерски промени в облика на апарата, актуалните DSLR камери принципно имат същия вид, както и техните лентови предшественици.
Навремето този облик е бил продиктуван от чисто прагматични съображения – да се осигури място за ролката с лента, която след всеки кадър се превърта под блендата на обектива. Днес обаче, когато огледално-рефлексните фотоапарати са вече цифрови и не използват лента, нито се нуждаят от специална механика или електромотори за превъртането и, тялото на фотоапарата запазва добре познатата от годините форма най-вече от любов към традициите и за да не се променя нещо, с което професионалните фотографи до такава степен са свикнали.
Ситуацията донякъде напомня положението с въвеждането на електрическите китари отпреди няколко десетилетия – първите модели точно копират формата на класическата акустична китара, въпреки че това не е нужно и звукът от новите китари изобщо не се нуждае от резонансна кутия. С течение на времето се появяват китари с най-причудлива форма и всеки може да избере това, което най-добре пасва на лични я му стил и начин на свирене. Дали няма да станем свидетели на нещо подобно и при новите DSLR фотоапарати?
Отговорът може би се крие в прототипа на DSLR фотоапарат на Ерин Фонг от компанията Nova. Ерин запазва абсолютно непроменени някои основни елементи на фотоапарата, като например сменяемия обектив, но изцяло променя концепцията за корпуса, създавайки нещо принципно различно от всичко, което сме виждали досега.
Класическото тяло на фотоапарата е заменено от две удобни ръкохватки, с помощта на които фотографът насочва обектива в желаната посока и извършва кадрирането на образа. Всички бутони за настройки и управление на апарата са разположени на удобни места върху ръкохватките, така че да попадат точно под пръстите на фотографа.
Дали някой от големите производители ще дръзне да експериментира с модел, изграден върху тази нова концепция, при условие че повечето професионални фотографи са пословични със своята консервативност, предстои да узнаем в съвсем близко бъдеще.